Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
170300401406OLASILIK VE İSTATİSTİK - IIZorunlu245
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Temel matematiksel istatistik kavramlarını anlama, yorumlama ve uygulama ile teori arasındaki bağı oluşturma
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Elman HAZAR
Öğrenme Çıktıları
1İstatistiki sonuç çıkarımında gerekli olan tanımları kavrar, (Kitle ve örneklem kavramlarının ayrımı, Parametrenin tanımını yapar)
2İstatistik ve Tahmini Edici (nokta tahmin edicisi, aralık tahmin edicisi) kavramlarını tanımlar
3Tahmin edici bulma yöntemlerini (momentler, en küçük kareler, en çok olabilirlik, bayes tahmin yöntemleri) uygular
4 Tahmin ediclerde aranan özellikleri (yansızlık, tutarlılık, etkinlik, yeterlilik, en küçük varyans vs.) ifade eder
5Kitle parametresi (parametreleri) için aralık tahmini yapar
6Kitle parametresi (parametreleri) için parametrik istatistiki sonuç çıkarımın teorisine uygun biçimde hipotez testi sınamasını yapar
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Örneklem ve örneklem istatistiklerine bağlı olarak elde edilen tahmin edicilerin istatistiksel özelliklerini inceleme. Parametre tahmini ile ilgili istatistiki sonuç çıkarımlar yapma. Parametrelere ilişkin Hipotez testleri
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Kitle, parametre ve örneklem kavramları. Örneklem istatistiklerinin dağılımları
2Tahmin edicilerin asimptotik özellikleri, Olasılıkta yakınsama (büyük sayılar yasası), dağılımda yakınsama (merkezi limit teoremi), momentlerde yakınsama.
3Sıra istatistikleri ve bunlara bağlı bazı istatistikler (mod, medyan, persentiller, vs)
4 Parametre tahmini problemine giriş
5Tahmin edicilerde aranan özellikler: yansızlık, yeterlilik,
6Tutarlılık, etkinlik, tamlık
7En iyi yansız tahmin ediciler, Cramer-Rao eşitsizliği
8Ara sınav
9Rao-Blackwell teoremi, Lehmann-Scheffe teklik teoremi
10Tahmin edicilerin dağılım özellikleri (Taylor serileri yardımı ile asimptotik dağılımın elde edilmesi ve bazı özellikler)
11Hipotez testi problemine giriş: hipotez testi kavramı, basit ve karmaşık hipotezler, test fonksiyonu
12Hata olasılıkları ve Güç fonksiyonları, En güçlü testler
13Olabilirlik oran testleri ve Neymann-Pearson lemması
14Neymann-Pearson lemmasının uygulamaları, karmasık hipotezlerin test edilmesi
15Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Akdi, Y.(2014), Matematiksel İstatistiğe Giriş, Gazi Kitabevi 4.Baskı (Ders kitabı) Casella, G. (2001). Statistical Inference. Pacific Grove, Calif. : Wadsworth. Hogg, Robert, V., Craig, Allan, T. (1978). Introduction to Mathematical Statistics. 4 nd ed., New York: Macmillan. Wackerly,D. Dennis, Mendenhall,William, Scheaffer, Richard (2002) Mathematical Statistics with Applications. 6th Ed. California, Duxbury.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Soru-Yanıt14342
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma12020
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma13030
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)137
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10
ÖÇ14444444444
ÖÇ24444444444
ÖÇ34444444444
ÖÇ44444444444
ÖÇ54444444444
ÖÇ64444444444
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr