Ders Öğretim Planı
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
170300401406OLASILIK VE İSTATİSTİK - IICompulsory245
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
Temel matematiksel istatistik kavramlarını anlama, yorumlama ve uygulama ile teori arasındaki bağı oluşturma
Name of Lecturer(s)
Prof. Dr. Elman HAZAR
Learning Outcomes
1İstatistiki sonuç çıkarımında gerekli olan tanımları kavrar, (Kitle ve örneklem kavramlarının ayrımı, Parametrenin tanımını yapar)
2İstatistik ve Tahmini Edici (nokta tahmin edicisi, aralık tahmin edicisi) kavramlarını tanımlar
3Tahmin edici bulma yöntemlerini (momentler, en küçük kareler, en çok olabilirlik, bayes tahmin yöntemleri) uygular
4 Tahmin ediclerde aranan özellikleri (yansızlık, tutarlılık, etkinlik, yeterlilik, en küçük varyans vs.) ifade eder
5Kitle parametresi (parametreleri) için aralık tahmini yapar
6Kitle parametresi (parametreleri) için parametrik istatistiki sonuç çıkarımın teorisine uygun biçimde hipotez testi sınamasını yapar
Mode of Delivery
Birinci Öğretim
Prerequisites and co-requisities
Yok
Recommended Optional Programme Components
Yok
Course Contents
Örneklem ve örneklem istatistiklerine bağlı olarak elde edilen tahmin edicilerin istatistiksel özelliklerini inceleme. Parametre tahmini ile ilgili istatistiki sonuç çıkarımlar yapma. Parametrelere ilişkin Hipotez testleri
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Kitle, parametre ve örneklem kavramları. Örneklem istatistiklerinin dağılımları
2Tahmin edicilerin asimptotik özellikleri, Olasılıkta yakınsama (büyük sayılar yasası), dağılımda yakınsama (merkezi limit teoremi), momentlerde yakınsama.
3Sıra istatistikleri ve bunlara bağlı bazı istatistikler (mod, medyan, persentiller, vs)
4 Parametre tahmini problemine giriş
5Tahmin edicilerde aranan özellikler: yansızlık, yeterlilik,
6Tutarlılık, etkinlik, tamlık
7En iyi yansız tahmin ediciler, Cramer-Rao eşitsizliği
8Ara sınav
9Rao-Blackwell teoremi, Lehmann-Scheffe teklik teoremi
10Tahmin edicilerin dağılım özellikleri (Taylor serileri yardımı ile asimptotik dağılımın elde edilmesi ve bazı özellikler)
11Hipotez testi problemine giriş: hipotez testi kavramı, basit ve karmaşık hipotezler, test fonksiyonu
12Hata olasılıkları ve Güç fonksiyonları, En güçlü testler
13Olabilirlik oran testleri ve Neymann-Pearson lemması
14Neymann-Pearson lemmasının uygulamaları, karmasık hipotezlerin test edilmesi
15Final Sınavı
Recommended or Required Reading
Akdi, Y.(2014), Matematiksel İstatistiğe Giriş, Gazi Kitabevi 4.Baskı (Ders kitabı) Casella, G. (2001). Statistical Inference. Pacific Grove, Calif. : Wadsworth. Hogg, Robert, V., Craig, Allan, T. (1978). Introduction to Mathematical Statistics. 4 nd ed., New York: Macmillan. Wackerly,D. Dennis, Mendenhall,William, Scheaffer, Richard (2002) Mathematical Statistics with Applications. 6th Ed. California, Duxbury.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Ara Sınav1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Sınavı1100
SUM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
SUM100
Language of Instruction
Türkçe
Work Placement(s)
Yok
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Soru-Yanıt14342
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma12020
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma13030
TOTAL WORKLOAD (hours)137
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
LO14444444444
LO24444444444
LO34444444444
LO44444444444
LO54444444444
LO64444444444
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr