|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 170300401406 | OLASILIK VE İSTATİSTİK - II | Zorunlu | 2 | 4 | 5 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Temel matematiksel istatistik kavramlarını anlama, yorumlama ve uygulama ile teori arasındaki bağı oluşturma | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Prof. Dr. Elman HAZAR | Öğrenme Çıktıları | 1 | İstatistiki sonuç çıkarımında gerekli olan tanımları kavrar, (Kitle ve örneklem kavramlarının ayrımı, Parametrenin tanımını yapar) | 2 | İstatistik ve Tahmini Edici (nokta tahmin edicisi, aralık tahmin edicisi) kavramlarını tanımlar | 3 | Tahmin edici bulma yöntemlerini (momentler, en küçük kareler, en çok olabilirlik, bayes tahmin yöntemleri) uygular | 4 | Tahmin ediclerde aranan özellikleri (yansızlık, tutarlılık, etkinlik, yeterlilik, en küçük varyans vs.) ifade eder | 5 | Kitle parametresi (parametreleri) için aralık tahmini yapar | 6 | Kitle parametresi (parametreleri) için parametrik istatistiki sonuç çıkarımın teorisine uygun biçimde hipotez testi sınamasını yapar |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Örneklem ve örneklem istatistiklerine bağlı olarak elde edilen tahmin edicilerin istatistiksel özelliklerini inceleme. Parametre tahmini ile ilgili istatistiki sonuç çıkarımlar yapma. Parametrelere ilişkin Hipotez testleri | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Kitle, parametre ve örneklem kavramları. Örneklem istatistiklerinin dağılımları | | | 2 | Tahmin edicilerin asimptotik özellikleri, Olasılıkta yakınsama (büyük sayılar yasası), dağılımda yakınsama (merkezi limit teoremi), momentlerde yakınsama. | | | 3 | Sıra istatistikleri ve bunlara bağlı bazı istatistikler (mod, medyan, persentiller, vs) | | | 4 | Parametre tahmini problemine giriş | | | 5 | Tahmin edicilerde aranan özellikler: yansızlık, yeterlilik, | | | 6 | Tutarlılık, etkinlik, tamlık | | | 7 | En iyi yansız tahmin ediciler, Cramer-Rao eşitsizliği | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Rao-Blackwell teoremi, Lehmann-Scheffe teklik teoremi | | | 10 | Tahmin edicilerin dağılım özellikleri (Taylor serileri yardımı ile asimptotik dağılımın elde edilmesi ve bazı özellikler) | | | 11 | Hipotez testi problemine giriş: hipotez testi kavramı, basit ve karmaşık hipotezler, test fonksiyonu | | | 12 | Hata olasılıkları ve Güç fonksiyonları, En güçlü testler | | | 13 | Olabilirlik oran testleri ve Neymann-Pearson lemması | | | 14 | Neymann-Pearson lemmasının uygulamaları, karmasık hipotezlerin test edilmesi | | | 15 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Akdi, Y.(2014), Matematiksel İstatistiğe Giriş, Gazi Kitabevi 4.Baskı (Ders kitabı)
Casella, G. (2001). Statistical Inference. Pacific Grove, Calif. : Wadsworth.
Hogg, Robert, V., Craig, Allan, T. (1978). Introduction to Mathematical Statistics. 4 nd ed., New York: Macmillan.
Wackerly,D. Dennis, Mendenhall,William, Scheaffer, Richard (2002) Mathematical Statistics with Applications. 6th Ed. California, Duxbury. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Soru-Yanıt | 14 | 3 | 42 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|