|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 170300401205 | MATEMATİK TARİHİ - II | Zorunlu | 1 | 2 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bilim adamlarının geçmiş, bugün ve gelecek hakkındaki eleştirel düşüncelerini öğretmek | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Arş. Gör. Dr. Ezgi KAYA | Öğrenme Çıktıları | 1 | Geçmişteki yorumlarla problemlere odaklanabilme ve geçmiş ile günümüz arasında bağ kurabilme | 2 | Geçmişte ve günümüzde matematiğin ticaret, bilim ve genel yaşam ile ilgili önemli uygulamalarının örneklerini verebilme | 3 | Olasılık teorisinin gelişimi hakkında bilgi verebilme | 4 | Sayılar teorisinin gelişimi hakkında bilgi verebilme | 5 | Yeni geometri modelleri hakkında bilgi ve örnekler verebilme |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Yakın doğudaki Matematikçiler: Harezmi, Ebu Kamil, Sabit bin Kura, Ömer Hayam, El Tusi ve El Karaşi, Arapçadan Batıya Bilgi Transferi, Kuintik Denklemlerin Hikayesi: Ruffini, Abel, and Galois, Modern Matematiğin Doğuşu, Olasılık Teorisinin Gelişimi: Pascal, Bernoulli, ve Laplace, Sayılar Teorisinin Canlanması: Fermat, Euler, ve Gauss, Marin Mersenne ve Mükemmel sayıların araştırılması, Fermat’ın Ünlü Son Teoremi, Matematikçilerin Prensi: Carl Friedrich Gauss, Ondokuzuncu Yüzyıl Katkıları: Lobachevsky’ den Hilbert’ e, Öklidiyen Olmayan Geometrinin Kaşifleri, Yeni Geometri Modelleri: Riemann, Beltrami, ve Klein, Yirminci Yüzyıla Geçiş: Cantor ve Kronecker, Genişlemeler ve Genelleştirmeler: Hardy, Hausdorff, ve Noether | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Yakın doğudaki Matematikçiler: Harezmi, Ebu Kamil, Sabit bin Kura, Ömer Hayam, El Tusi ve El Karaşi | | | 2 | Arapçadan Batıya Bilgi Transferi | | | 3 | Kuintik Denklemlerin Hikayesi: Ruffini, Abel, and Galois | | | 4 | Modern Matematiğin Doğuşu | | | 5 | Olasılık Teorisinin Gelişimi: Pascal, Bernoulli, ve Laplace | | | 6 | Sayılar Teorisinin Canlanması: Fermat, Euler, ve Gauss | | | 7 | Marin Mersenne ve Mükemmel sayıların araştırılması, Fermat’ın Ünlü Son Teoremi | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Matematikçilerin Prensi: Carl Friedrich Gauss | | | 10 | Ondokuzuncu Yüzyıl Katkıları: Lobachevsky’ den Hilbert’ e | | | 11 | Öklidiyen Olmayan Geometrinin Kaşifleri | | | 12 | Yeni Geometri Modelleri: Riemann, Beltrami, ve Klein | | | 13 | Yirminci Yüzyıla Geçiş: Cantor ve Kronecker | | | 14 | Genişlemeler ve Genelleştirmeler: Hardy, Hausdorff, ve Noether | | | 15 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | D. J. Struik, Kısa Matematik Tarihi ,Doruk, 2002
R. Mankiewicz, Matematiğin Tarihi Güncel, 2002
D. M. Burton, The History of Mathematics: An Introduction, McGraw-Hill Science, 2005
L. Hodgkin, A History of Mathematics: From Mesopotamia to Modernity, Oxford Univ. Press, 2005
M. Boll, Matematik Tarihi, İletişim,2003
Matematik Tarihi, Hüseyin Etikan | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|