Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
170300401205MATEMATİK TARİHİ - IIZorunlu123
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bilim adamlarının geçmiş, bugün ve gelecek hakkındaki eleştirel düşüncelerini öğretmek
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Arş. Gör. Dr. Ezgi KAYA
Öğrenme Çıktıları
1Geçmişteki yorumlarla problemlere odaklanabilme ve geçmiş ile günümüz arasında bağ kurabilme
2Geçmişte ve günümüzde matematiğin ticaret, bilim ve genel yaşam ile ilgili önemli uygulamalarının örneklerini verebilme
3Olasılık teorisinin gelişimi hakkında bilgi verebilme
4Sayılar teorisinin gelişimi hakkında bilgi verebilme
5Yeni geometri modelleri hakkında bilgi ve örnekler verebilme
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Yakın doğudaki Matematikçiler: Harezmi, Ebu Kamil, Sabit bin Kura, Ömer Hayam, El Tusi ve El Karaşi, Arapçadan Batıya Bilgi Transferi, Kuintik Denklemlerin Hikayesi: Ruffini, Abel, and Galois, Modern Matematiğin Doğuşu, Olasılık Teorisinin Gelişimi: Pascal, Bernoulli, ve Laplace, Sayılar Teorisinin Canlanması: Fermat, Euler, ve Gauss, Marin Mersenne ve Mükemmel sayıların araştırılması, Fermat’ın Ünlü Son Teoremi, Matematikçilerin Prensi: Carl Friedrich Gauss, Ondokuzuncu Yüzyıl Katkıları: Lobachevsky’ den Hilbert’ e, Öklidiyen Olmayan Geometrinin Kaşifleri, Yeni Geometri Modelleri: Riemann, Beltrami, ve Klein, Yirminci Yüzyıla Geçiş: Cantor ve Kronecker, Genişlemeler ve Genelleştirmeler: Hardy, Hausdorff, ve Noether
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Yakın doğudaki Matematikçiler: Harezmi, Ebu Kamil, Sabit bin Kura, Ömer Hayam, El Tusi ve El Karaşi
2Arapçadan Batıya Bilgi Transferi
3Kuintik Denklemlerin Hikayesi: Ruffini, Abel, and Galois
4Modern Matematiğin Doğuşu
5Olasılık Teorisinin Gelişimi: Pascal, Bernoulli, ve Laplace
6Sayılar Teorisinin Canlanması: Fermat, Euler, ve Gauss
7Marin Mersenne ve Mükemmel sayıların araştırılması, Fermat’ın Ünlü Son Teoremi
8Ara Sınav
9Matematikçilerin Prensi: Carl Friedrich Gauss
10Ondokuzuncu Yüzyıl Katkıları: Lobachevsky’ den Hilbert’ e
11Öklidiyen Olmayan Geometrinin Kaşifleri
12Yeni Geometri Modelleri: Riemann, Beltrami, ve Klein
13Yirminci Yüzyıla Geçiş: Cantor ve Kronecker
14Genişlemeler ve Genelleştirmeler: Hardy, Hausdorff, ve Noether
15Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
D. J. Struik, Kısa Matematik Tarihi ,Doruk, 2002 R. Mankiewicz, Matematiğin Tarihi Güncel, 2002 D. M. Burton, The History of Mathematics: An Introduction, McGraw-Hill Science, 2005 L. Hodgkin, A History of Mathematics: From Mesopotamia to Modernity, Oxford Univ. Press, 2005 M. Boll, Matematik Tarihi, İletişim,2003 Matematik Tarihi, Hüseyin Etikan
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Bireysel Çalışma10220
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11010
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11515
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)91
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10
ÖÇ14444444444
ÖÇ24444444444
ÖÇ34444444444
ÖÇ44444444444
ÖÇ54444444444
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr