Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
130300107106YEREL TARİH ARAŞTIRMALARIZorunlu472
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Tarihçiliğin farklı bir perspektifi olan yerel tarih alanının tanıtılması, Yerel tarih araştırmalarının metot ve yönteminin genç araştırmalara öğretilmesi, bu alana dayalı çalışmalar ile kimlik ve aidiyet duygusunun öne çıkarılması, sıradan insanların ve en yakınımızdakilerin bile tarihin araştırma alanına girdiğinin kavratılması, öğrencinin yerel tarihin doğası ve amaçlarını anlama, onunla ilgilenmenin önemini fark etme ve yanıbaşımızdaki tarih hakkında nasıl araştırma yapılacağını, yazı yazılacağını, ya da konuşulacağını öğrenmelerine yardımcı olmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Halit Baş
Öğrenme Çıktıları
1Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin ana ilkelerine bağlı, Türk Milli Eğitim sisteminin temel amaçlarına uygun, alanında bilgili ve deneyimli bireyler olarak yetişecektir.
2Bilimsel araştırmalar yaparken açık fikirli olma, farklı görüşlere açık olma, kuşkucu olma, yeterli kanıt olmadığında kararı erteleyebilme gibi davranışları kazanacak, çalışmalarını sabırlı ve özenli olarak yürütebileceklerdir.
3Modern tarih araştırma ve yazma yöntemlerini bilimsel etik kurallarına bağlı kalarak uygulayacaklardır.
4Tarih bilimine yardımcı diğer disiplinleri de öğrenerek, araştırma ve çalışmalarında yardımcı olacak olan bilim dallarından müspet yönde yararlanabileceklerdir
5Yerel tarih araştırmaları ile milletlerin ve toplumların kendilerini ve geçmişlerini tanımalarına yardımcı olma.
6Tarihin alanı ve yöntemini genişleterek, ilgi alanını çoğaltmak.
7Dün-bugün ve gelecek ilişkisini kurabilme.
8Keşif becerilerinin geliştirilmesi.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Yerel tarih alanları tanıtılarak, yerel tarih araştırmalarının metot ve yöntemi genç araştırmacılara öüretilecektir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Öğrencilere yerel tarih dersinin Konusu Amacı ve Sınırları Hakkında Bilgi verilmesi, Yerel tarihin tanımıTeorik ders, okuma, kaynak tarama
2Yerel Tarih alanında yapılan araştırmaların tanıtılması, bir literatür denemesiTeorik ders, okuma, kaynak tarama
3Tarihin alanı üzerinde bir gezinti makro alanlardan yanı başımızdaki tarihe yerel tarihin boyutlarıTeorik ders, okuma, kaynak tarama
4Türkiye’de ve dünya’da yerel tarih çalışmalarının tarihçesiTeorik ders, okuma, kaynak tarama
5Yerel tarihin izlerinin peşinde ve öykü anlatma; tarihsel izleri bulmak, tarihsel izlerin kullanımı, becerilerin edinilmesi, algıların keskinleştirilmesiTeorik ders, okuma, kaynak tarama
6Yerel tarih araştırmalarında kaynak sorunu yayınlanmış belgeler, kitaplar ve makaleler, yüksek lisans doktora tezleri, gazeteler, resmi belgeler, ephemera, ticaretle ilgili tarihçeler, şehir rehberleri, haritalarTeorik ders, okuma, kaynak tarama
7Yayınlanmamış belgeler arşivler ve yazma koleksiyonları, yayınlanmamış kayıtların bulunması ve kullanılması, nüfus sayımı kayıtları, yerel kayıtlarTeorik ders, okuma, kaynak tarama
8Ara Sınav
9Fotoğraf ve yerel tarih, fotoğrafı okumak ve yorumlamak, yanı başımızdaki görsel malzeme kaynağıTeorik ders, okuma, kaynak tarama
10Sözlü tarih çalışmaları ve yerel tarih; Yaşam öykülerinden yerel tarihe, tarihin yaşayan tanıklarıTeorik ders, okuma, kaynak tarama
11Yerel tarih ve halkbilim, giyim kuşam-geleneksel mutfak kültürü, geleneksel sporlar, etnomüzikoloji, yöresel müzik ve halkoyunları, etnobotanik, , gelenek ve görenekler, geleneksel el sanatları, halk edebiyatı, yerel tarih ve dil bilimTeorik ders, okuma, kaynak tarama
12Tarihi kent dokularının yaşatılması ve geliştirilmesi, yerel tarih ve kent tarihi müzelerine doğruTeorik ders, okuma, kaynak tarama
13Yerel tarihin bir öğretim yaklaşımı olarak tarih derslerinde kullanımıTeorik ders, okuma, kaynak tarama
1414. Bir yerel tarih çalışması hazırlama programı denemesiTeorik ders, okuma, kaynak tarama
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Esra Danacıoğlu, Geçmişin İzleri Yanıbaşımızdaki Tarih İçin Bir Kılavuz, Tarih Vakfı Yurt yayınları, İstanbul 2001; Davıd E. Kyvıg- Myron A. Marty, Yanıbaşımızdaki Tarih, (Çev. Nalan Özsoy),Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 2000; İsmail Hakkı Demircioğlu, Tarih öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar, Anı Yayınları, Ankara 2007; March Bloch, Tarihin Savunusu Ya da Tarihçilik Mesleği, (çev: M. Ali Kılıçbay), Birey Ve Toplum Yayınları, Ankara 1985.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım13226
Bireysel Çalışma13113
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma199
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11010
Okuma7214
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)75
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13
ÖÇ14444444444444
ÖÇ24444444444444
ÖÇ34444444444444
ÖÇ44444444444444
ÖÇ54444444444444
ÖÇ64444444444444
ÖÇ74444444444444
ÖÇ84444444444444
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr