Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
130300104401İSLÂM TARİHİ - IV Zorunlu244
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Ababsiler Dönemi ve İslam Coğrafyası.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Ali İPEK
Öğrenme Çıktıları
1Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin ana ilkelerine bağlı, Türk Milli Eğitim sisteminin temel amaçlarına uygun, alanında bilgili ve deneyimli bireyler olarak yetişecektir.
2Bilimsel araştırmalar yaparken açık fikirli olma, farklı görüşlere açık olma, kuşkucu olma, yeterli kanıt olmadığında kararı erteleyebilme gibi davranışları kazanacak, çalışmalarını sabırlı ve özenli olarak yürütebileceklerdir.
3Modern tarih araştırma ve yazma yöntemlerini bilimsel etik kurallarına bağlı kalarak uygulayacaklardır.
4Tarih bilimine yardımcı diğer disiplinleri de öğrenerek, araştırma ve çalışmalarında yardımcı olacak olan bilim dallarından müspet yönde yararlanabileceklerdir
5Arşiv, kütüphane ve dokümantasyon bilgisine sahip olacaklardır. Ayrıca bu kaynakların orijinalliğine uygun bir biçimde değerlendirilerek akademik camianın bilgisine ve hizmetine sunacaklardır.
6Kuruluşundan yıkılışına kadar Abbasi devletinin siyasî tarihini özetleyebilme.
7Abbasi Devleti zamanında Bağdat’ın tarihi önemini belirtebilme.
8Abbasi Devri zamanında Türk-İslam tarihinin dünya tarihine etkilerini analiz edebilme.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Abbasiler dönemi Türk-Arap ilişkileri, Talas Savaşı ve önemi, Türkler’in İslamiyet’i kabulü, Abbasiler döneminde İslamlaşma; İslamlaşmayı kolaylaştıran faktörler, Türkler’in İslam devleti hizmetine girmeleri; Ebu Müslim Horasaniyle başlayan Abbasi iktidarında Türk komutanların mücadeleleri; Tevaifü’l Mülükler, Bağdat Halifeliğinin Türk- İslam Devletleriyle münasebetleri.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Abdullah b. Muhammed es Seffah ve Abbasi Halifeliğinin Kuruluşu okuma, anlatım, tartışma
2Halife Mansur Dönemi ve İslam’ın yeni merkezi Bağdatokuma, anlatım, tartışma
3Ebu Müslim Horasani’nin Abbasi ihtilalindeki rolüokuma, anlatım, tartışma
4Mehdi ve Hadi Dönemleriokuma, anlatım, tartışma
5Harun Reşid Devrinde Abbasilerokuma, anlatım, tartışma
6Emin, Me’mun, Mu’tasım ve Vasık dönemleriokuma, anlatım, tartışma
7Mu’tezile ve Mihne Dönemiokuma, anlatım, tartışma
8Ara Sınav
9İkinci Dönem Abbasi halifeleri zamanında İslam Dünyasıokuma, anlatım, tartışma
10Abbasi Halifeliğinin Zayıflaması veTevaifü’l-Mülüklerokuma, anlatım, tartışma
11Abbasiler Zamanında Türkler ve Samarra Şehri’nin Önemiokuma, anlatım, tartışma
12Selçuklu Abbasi Münasebetleriokuma, anlatım, tartışma
13Abbasiler Dönemi Önemli İsyanlarıokuma, anlatım, tartışma
14Moğol İstilası ve Bağdat Halifeliğinin Sonuokuma, anlatım, tartışma
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Bartold, W. (çev. Fuat Koprülü), (1939) İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara. 2. Hitti, Philip H. (çev. Salih Tuğ),(1986) Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi (IV Cilt), İstanbul, Boğaziçi Yayınları. 3. Üçok, Bahriye (1968), İslam Tarihi: Emeviler ve Abbasiler Ankara. 4. Lewis, Bernard (çev. H.D.Yıldız) (1969), Tarihte Araplar, İstanbul. 5. Zeydan, Corci (çev. Z. Meganiz) (1328/19..), İslam Medeniyeti Tarihi (IV Cilt), İstanbul (Osmanlıca) 6. Wellhausen, J. (çev. Fikret Işıltan) (1963) Arap Devleti ve Sukutu, Ankara.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım13226
Bireysel Çalışma14342
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma199
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11010
Okuma8432
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)122
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13
ÖÇ1             
ÖÇ2             
ÖÇ3             
ÖÇ4             
ÖÇ5             
ÖÇ6             
ÖÇ7             
ÖÇ8             
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr