|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 130300102206 | İSLAMİYET ÖNCESİ TÜRK KÜLTÜR VE MEDENİYETİ - II | Zorunlu | 1 | 2 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | İslamiyet öncesi Türk Tarihi Dersinde; Orta Asya’da kurulan ilk Türk Devleti olan Asya Hun Devleti ile Türk Milleti’nin M.Ö 209 tarihinde devleti hayatının başladığı, Mete’nin şahsında Asya Hun Devleti’nin çatısı altında Türk Milleti’nin teşkilatlandırıldığı ve kısa zamanda Orta Asya’nın en güçlü devletinin kurulduğu, Mete’den sonra gelen devlet adamlarının devlet yönetimleri, devletin yıkılışı (M.S 150) ve Asya Hunlarının devamı olarak bilinen Batı (Avrupa) Hun Devleti’nin kuruluşu, Attilla ve zamanında yapılan Doğu ve Batı Roma İmparatorlıklarına yönelik askeri ve siyasi faaliyetler Attila sonrası devletin yıkılışı, VI. Asrın ortalarında Orta Asya’nın ikinci güçlü devleti olan Göktürk Devleti’nin kuruluşu ve Batı Göktürkler vasıtasıyla tarihte ilk defa Bizans İmparatorluğu ile yapılan Ticari antlaşma, 630-681 yılları arasında yaşanan Fetret Dönemi, II Göktürk Devleti’nin kuruluşu, Uygur Devleti ve Türklerin yerleşik hayata geçişi ve 8. ve 9. Asırlarda Orta Asya’nın en medeni devleti olarak Uygur Devleti dönemi. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Türkan GADİRZADE | Öğrenme Çıktıları | 1 | Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin ana ilkelerine bağlı, Türk Milli Eğitim sisteminin temel amaçlarına uygun, alanında bilgili ve deneyimli bireyler olarak yetişecektir. | 2 | Bilimsel araştırmalar yaparken açık fikirli olma, farklı görüşlere açık olma, kuşkucu olma, yeterli kanıt olmadığında kararı erteleyebilme gibi davranışları kazanacak, çalışmalarını sabırlı ve özenli olarak yürütebileceklerdir. | 3 | Modern tarih araştırma ve yazma yöntemlerini bilimsel etik kurallarına bağlı kalarak uygulayacaklardır. | 4 | Tarih bilimine yardımcı diğer disiplinleri de öğrenerek, araştırma ve çalışmalarında yardımcı olacak olan bilim dallarından müspet yönde yararlanabileceklerdir. | 5 | Arşiv, kütüphane ve dokümantasyon bilgisine sahip olacaklardır. Ayrıca bu kaynakların orijinalliğine uygun bir biçimde değerlendirilerek akademik camianın bilgisine ve hizmetine sunacaklardır. | 6 | İslamiyet öncesi Orta Asya toplumsal yapısını ve sosyal değişimleri kavrar. | 7 | İslam kültür ve medeniyetinin Orta Asya Türk kültür ve medeniyetine etkilerini açıklar. | 8 | Türk kültürünün dünya uygarlık tarihindeki yeri ve etkilerini inceler. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Orta Asya buluntularına göre Türk Tarihinin en erken devirleri, Türk tarihinin yazılı kayıtlarda yer almaya başlaması ve Çin yıllıkları, Asya Hunlarının (Hiung-Nu) ortaya çıkışları, Asya Hunlarının Yüeh-Chih ve Çin ile ilişkileri, Çin’in Türkistan politikası, İpek yolunun ortaya çıkışı, Hunların bölünmeleri, yıkılmaları ve Kuzey Çin’de 16 devlet dönemi, To-ba Devleti, Juan Juanlar, Göktürklerin ortaya çıkışı ve güçlenmeleri, Chang Sun Sheng’in raporları ve Göktürklerin esaret Dönemi, Göktürklerin yeniden kuruluşu, Orhun Yazıtları, Göktürklerin yıkılışı, Karluklar, Basmıllar, Uygur Devletinin Kuruluşu, Uygurların yıkılışı, Uygur kültürü ve hukuk belgeleri, Hazarlar, İbn Fazlan Seyahatnamesi, Oğuzlar, Peçenekler, Sabirler. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Asya Hunları, Devletin kuruluşu (M.Ö 209) | okuma, anlatım, tartışma | | 2 | Mete Dönemi, Doğu, Batı ve Güney seferleri, Mete zamanında Hun-Çin ilişkileri ve Çin seferi. | okuma, anlatım, tartışma | | 3 | Asya Hunlarının Kuzey ve Güney olarak ikiye ayrılması ve Devletin yıkılışı (M.S 150) | okuma, anlatım, tartışma | | 4 | Batı (Avrupa) Hunları’nın Orta Avrupa’da kurulması | okuma, anlatım, tartışma | | 5 | Attila Dönemi, Doğu Roma (I. Ve II. Balkan Seferleri), Batı Roma ve İtalya Seferleri | okuma, anlatım, tartışma | | 6 | Hun Hâkimiyetinin Avrupa medeniyetine etkileri
| okuma, anlatım, tartışma | | 7 | Göktürk Devleti’nin Kurulması (M.S 552) Doğu ve Batı Göktürk Devletleri | okuma, anlatım, tartışma | | 8 | Ara Sınav. | | | 9 | 630-681 Fetret Dönemi ve II. Göktürk Devleti | okuma, anlatım, tartışma | | 10 | Orhun Abideleri ve Türk Tarihindeki önemi | okuma, anlatım, tartışma | | 11 | Uygur Devleti, Kuruluşu, Türklerin yerleşik hayata geçişleri ve Devletin yıkılışı (840) | okuma, anlatım, tartışma | | 12 | Kırgızlar, Türgişler | okuma, anlatım, tartışma | | 13 | Karluklar ve Talas Savaşı (751) ve Önemi.
| okuma, anlatım, tartışma | | 14 | Oğuzlar | okuma, anlatım, tartışma | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Türk Dünyası El Kitabı, Cilt 1. Ankara. 2001.
İbrahim Kafesoğlu. Türk Milli Kültürü. Ankara, 2004
Bahaeddin Ögel. İslamiyet Öncesi Türk Kültür ve Medeniyeti.
İlhami Durmuş. İskitler. Ankara, 2012.
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 13 | 2 | 26 | Bireysel Çalışma | 13 | 1 | 13 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 9 | 9 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Okuma | 7 | 2 | 14 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ7 | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ8 | | | | | | | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|