|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 130701608100 | TARIM TRAKTÖRLERİ | Zorunlu | 4 | 8 | 5 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Tarım Makinalarının temel güç kaynağı durumunda olan traktörü tüm yönleriyle tanıtmak, traktörü oluşturan tüm parçaların yapısını ve çalışma prensiplerini öğretmek. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Sefa ALTIKAT | Öğrenme Çıktıları | 1 | Traktörün anlamını, gelişim tarihini, hangi işlerde kullanılabileceğini bilmelidir.; | 2 | Traktörü oluşturan organların parçalarını ve bunların çalışma prensiplerini bilmelidir.; | 3 | Traktörün statik ve dinamik durumdaki kuvvetler analizini yapabilmeli ve devrilme açılarını belirleyebilmelidir.; | 4 | Traktörün kuyruk milini ve kuyrukmili çeşitlerini bilmelidir, ; | 5 | Traktörün hidrolik kaldırma sistemini iyi tanımalı ve bu sistemle ilgili hesapları yapabilmelidir; | 6 | Traktör bakımını bilmeli ve bu bakımı uygulayabilmelidir. ; | 7 | Traktör arızalarını teşhis edebilmeli ve atölye olanakları dahilinde bazılarını giderebilmelidir; | 8 | Traktöre alet ve ekipman bağlayabilmeli ve bunları çalışma şartlarında kullanabilmelidir.; |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Bu ders için bir ön koşul bulunmamaktadır. | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Derse katılım zorunludur. Dersler yüz yüze işlenir. | Dersin İçeriği | Dersin içeriği traktörün tarımdaki önemi, kullanım alanları, yapısal özellikleri, güç ve aktarma sistemleri, dümenleme sistemleri ve dinamiği konularından oluşmaktadır. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | TRAKTÖRÜN ANLAMI VE GELİŞMESİ; Traktörün Anlamı, Traktör ve Termik Motorların Tarımda Kullanılmasındaki Gelişmeler, Dünyada ve Ülkemizde traktör sayılarındaki gelişmeler, TRAKTÖRLERİN SINIFLANDIRILMASI; Traktörlerin yapısal yönden sınıflandırılması, Standart traktörler, Sürücü oturma yeri önde olan traktörler, Taşıyıcı traktörler ve alet taşıyıcılar, Tırtıllı traktörler, Bir dingilli traktörler, Özel traktörler,Yürüme Organlarının Durumuna Göre Traktörlerin Sınıflandırılması, Traktörlerin Güçlerine Göre Sınıflandırılması. | | | 2 | TRAKTÖR GÜCÜ; Çeki gücü, İş Makinaları İçin Çıkış Gücü, Yürüme direnci gücü, Patinaj Kayıp Gücü, Transmisyon Sistemi Kayıp Gücü, Meyil Çıkma Gücü, Hızlanmada Atalet (İvmelenme) Kayıp Gücü, Traktörlerde verim, Traktör Karakteristikleri. | | | 3 | TRAKTÖRLERİN ANA YAPI ELEMANLARI; Motor, Motorlarla ilgili önemli bağıntılar, Motorlara ilişkin karakteristik eğriler, Kavrama, Mekanik kavramalar | | | 4 | Mekanik kavramalarda temel hesaplamalar, Çift diskli mekanik kavrama, Çift etkili (iki kademeli) mekanik kavrama, Hidrolik kavramala | | | 5 | Aktarma Organları, Vites kutusu, Kayma dişli vites kutusu, Sürekli temaslı vites kutusu, Planet vites kutusu, Grup vites kutuları, Vites kutusu elemanlarının kalite ve yapıları, Vites kutusunda verim. | | | 6 | Diferansiyel, Son Redüksiyon, Yürüme Organları, Tekerlekli yürüme organları, Ön dingil, Arka dingil, İz genişliğinin ayarlanması, Traktör lastikleri. | | | 7 | Dümenleme Sistemi, Normal (mekanik) dümenleme sistemi, Hidrolik dümenleme sistemi, Fren Donanımı, Frenler için temel bağıntılar, Frenlerin tipleri, İşletme frenleri, Tek etkili frenler (simplex frenler), Çift etkili frenler (duplex frenler), Servo etkili frenler, Fren hesapları, Kampanalı fren hesabı, Diskli fren hesabı | | | 8 | TRAKTÖR DONANIMLARI; Alet Bağlama ve Çeki Kancaları, Üç Nokta Askı Sistemi, Hidrolik Kaldırma Sistemi, Normal hidrolik kaldırma sistemi, Otomatik hidrolik kaldırma sistemi, İş derinliğini kontrol eden uyarıcılar, Patinaj kontrol eden uyarıcılar, Çeki kuvvetini kontrol eden uyarıcılar, Kaldırma yüksekliğini kontrol eden uyarıcılar, Çeki kuvvetini, kaldırma yüksekliğini kontrol eden otomatik hidrolik kaldırma sistemi. | | | 9 | Ders tekrarı ve Ara Sınav | | | 10 | Hidrolik sistemin elemanları, Hidrolik sistemde hesaplamalar. | | | 11 | Kuyruk Mili ve Kasnak, Vites kutusu kuyruk mili, Motor Kuyruk mili, Serbest motor kuyruk mili, Yol kuyruk mili, Kasnak, Ön Yükleyici, Sürücü Oturma Yerleri, Oturma yerlerinin ölçüleri, Sürücü kabinleri, Gürültü, Sürücüye gelen titreşimler. | | | 12 | TRAKTÖR MEKANİĞİ; Traktörlerde Ağırlık Merkezi Yerinin Tayini, Hareketsiz Durumdaki Traktörde Kuvvetler, Yatay durumdaki traktör, Meyilli durumdaki traktör, Yanlamasına meyilde traktör, Hareketsiz durumdaki traktörde stabilitenin belirlenmesi. | | | 13 | Arka Dingili Muharrik Traktörlerde Kuvvetler, Çeki Kancası ve Çeki Demirine Gelen kuvvetlerin Stabiliteye etkisi, Tekerlek Çevre Kuvvetinin Belirlenmesi, Traktör Çeki Kuvveti ve Yürüme Direnci, Traktör Ağırlığı. | | | 14 | TRAKTÖR DENEYLERİ; Tarım Traktörlerinin Denenmesine İlişkin Esaslar, Genel kurallar, Traktörün seçilmesi, Deneyin ön hazırlıkları, Kuyruk mili gücü ölçmeleri, Çeki gücü ölçmeleri, Dönme özellikleri ve ağırlık merkezi yerinin saptanması, Tekerlekli traktörler için fren deneyi, Gürültü ölçmeleri, Hidrolik kaldırma düzeni deneyi, Tarım Traktörleri İçin Koruyucu Çerçeve ve Kabinlerin Denenmesi. | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | -Prof. Dr. Ahmet Saral 1997. Tarım Traktörleri. A.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Yayın No:1471, Ders kitabı:436 (200 s).
-John B. Lilijedahl, Paul K. Turnquist, David W. Smith, Makoto Hoki. Tractors and Their Power Ünits. An AVI Book.ISBN 0 442 25897 6 (463s) | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Ders kapsamında staj yapılmamaktadır. |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Quiz | 4 | 1 | 4 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 6 | 3 | 18 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 8 | 2 | 16 | Ev Ödevi | 14 | 2 | 28 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 3 | 5 | 1 | 2 | 3 | 3 | 4 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 4 | 3 | 2 | 3 | ÖÇ2 | 3 | 2 | 4 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 3 | 5 | 4 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | ÖÇ4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | ÖÇ5 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | ÖÇ6 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 3 | 5 | 4 | 4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | ÖÇ7 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 3 | 5 | 4 | 4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | ÖÇ8 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|