Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
182000104203MESLEKİ YAZIŞMA TEKNİKLERİ - IIZorunlu243
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Amacı
Kuramsal ve uygulamalı çalışmalarla öğrencilerin yazma ile ilgili sorunlarını gidermeye çalışmak. Türkçeyi kurallarına uygun doğru kullanma zevki ve becerisi kazandırmak, Sanatsal yazıları okuma ve yazmaya yönlendirmek,
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd.Doç.Dr. Mehmet Nuri ÇINARCI
Öğrenme Çıktıları
1Karşılaşılan metinlerin türleri ve özelliklerini açıklar.
2Kompozisyon kuramlarını anlatır ve örneklerle uygular.
3Yazılı anlatım türlerini anlatır.
4Türlere uygun metin oluşturur ve metinler üzerinde uygulama yapar.
5Türkçenin yazılı olarak ifade edilişinde dilin yapısına uygun özellikleri tanımlar.
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme
Dersin İçeriği
1- Metin nedir? Metin türleri nelerdir? Türkçe öğretiminde metin kullanımının ge-rekliliği Çeşitli yazma biçimleriyle ilgili genel bilgiler 2- Yazılı anlatımda düşünceyi temellendirme yolları (Tanımlama, örneklendirme, karşılaştırma, tanık gösterme, alıntı yapma, istatistiklerden yararlanma) 3- Metin oluşturmada sözcük ve cümle kullanımı 4- Anlatım biçimleri (açıklayıcı, tartışmacı, betimleyici, öyküleyici anlatım) örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları 5- Bilgilendirici metinler (makale, köşeyazısı, fıkra), üzerinde kuramsal bilgiler ve uygulama çalışmaları 6- Bilgilendirici metinler (deneme, eleştiri, günlük, anı, gezi yazısı, yaşamöyküsü, özyaşamöyküsü vb.) örnekleri üzerinde çalışmalar ve yazma denemeleri 7- Yazınsal metinler: Şiir üzerinde kuramsal bilgiler 8- Yazınsal metinler: Öykü, roman, oyun üzerinde kuramsal bilgiler 9- Oyun üzerinde kuramsal bilgiler 10- Öznel, nesnel, bilimsel ve sanatsal yazılı anlatım biçimleri
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yeri, Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türleri hakkında yeterli akademik bilgiye sahibi olmak.
2Edebiyat bilgi ve kuramları, Göktürk ve Uygur edebiyatları, Divan edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı hakkında yeterli akademik bilgiye sahip olmak.
3Türk dili ve edebiyatına, okuma, dinleme, konuşma ve yazma eğitimine ait bilgi ve becerilerin ilköğretim II. kademe öğrencilerinin düzeyine uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleriyle ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak.
4Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
5Öğrenmeyi öğrenme becerilerinde kazandıkları düzey ile bağımsız olarak ileri düzey çalışmaları sürdürebileceğini göstermek.
6Mesleki faaliyet ve projelerde öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak karar verebilmek.
7Türkçe eğitimindeki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
8Türkçe eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yetkinliğine sahip olmak.
9Türkçe eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olmak.
10Türkçeyi doğru, güzel ve etkin konuşma kurallarına uygun, iyi bir iletişime ve anlamaya imkan sağlayacak şekilde ve estetik bir biçimde kullanır. Türkiye Türkçesini ses bilim, şekil bilim, söz dizimi, anlam bilim ve sözlük bilim gibi dilbilgisi ve dilbilim yöntemleriyle anlama, yorumlama ve çözümleme becerisine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanabilir.
11Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma becerilerine sahiptir.
12Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
13Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılap tarihi konusunda bilgilidir.
14Tarihi Türk Şivelerinin yazıldığı alfabeleri bilir; bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya aktarır; çevriyazıya aktardığı metinleri Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilim ve dilbilgisi incelemeleri yapabilir.
15Çağdaş Türk Şivelerinin yazıldığı alfabeleri bilir; bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya aktarır; çevriyazıya aktardığı metinleri Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilim ve dilbilgisi incelemeleri yapabilir.
16Türkiye Türkçesinin Anadolu ve Rumeli ağızlarından derlenmiş metinleri okuyabilme, anlayabilme ve çözümleme becerisine sahiptir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
KAYNAKLAR 1-Aktaş, Ş.-O.Gündüz, Yazılı ve Sözlü Anlatım/ Okuma-Dinleme-Kounuşma-Yazma,Akçağ Ank. (2010); 2-Özdemir, Emin. (2000), Anlatım Sanatı-Kompozisyon, Remzi Kitabevi, İstanbul 3-Gedizli,Mehmet. (2006), Okuyabilmek-okuma eğitimine giriş-, Marka yay. İstanbul 4-Aktulum, Kubilay. (2000), Metinler arası İlişkiler, Öteki yay. İstanbul 5-Oğuzkan, Ali, Örneklerle Türkçe ve Kompozisyon Bilgileri, 6-Göğüş, Beşir,Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi PegemA Yay. Ank. 2007 7-Beyreli, Latif, Z. Çetindağ, A. Celepoğlu, Yazılı ve Sözlü Anlatım, 2.bbs. PegemA yay. Ank. 2006
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14114
Alan Çalışması5210
Makale Yazma224
Makale Kritik Etme224
Bireysel Çalışma14228
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma339
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma5525
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)97
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
ÖÇ15               
ÖÇ24               
ÖÇ35               
ÖÇ45               
ÖÇ55               
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr