|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 182000104203 | MESLEKİ YAZIŞMA TEKNİKLERİ - II | Zorunlu | 2 | 4 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans | Dersin Amacı | Kuramsal ve uygulamalı çalışmalarla öğrencilerin yazma ile ilgili sorunlarını gidermeye çalışmak. Türkçeyi kurallarına uygun doğru kullanma zevki ve becerisi kazandırmak, Sanatsal yazıları okuma ve yazmaya yönlendirmek, | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Yrd.Doç.Dr. Mehmet Nuri ÇINARCI | Öğrenme Çıktıları | 1 | Karşılaşılan metinlerin türleri ve özelliklerini açıklar. | 2 | Kompozisyon kuramlarını anlatır ve örneklerle uygular. | 3 | Yazılı anlatım türlerini anlatır. | 4 | Türlere uygun metin oluşturur ve metinler üzerinde uygulama yapar. | 5 | Türkçenin yazılı olarak ifade edilişinde dilin yapısına uygun özellikleri tanımlar. |
| Öğrenim Türü | İkinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme | Dersin İçeriği | 1- Metin nedir? Metin türleri nelerdir? Türkçe öğretiminde metin kullanımının ge-rekliliği Çeşitli yazma biçimleriyle ilgili genel bilgiler
2- Yazılı anlatımda düşünceyi temellendirme yolları (Tanımlama, örneklendirme, karşılaştırma, tanık gösterme, alıntı yapma, istatistiklerden yararlanma)
3- Metin oluşturmada sözcük ve cümle kullanımı
4- Anlatım biçimleri (açıklayıcı, tartışmacı, betimleyici, öyküleyici anlatım) örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları
5- Bilgilendirici metinler (makale, köşeyazısı, fıkra), üzerinde kuramsal bilgiler ve uygulama çalışmaları
6- Bilgilendirici metinler (deneme, eleştiri, günlük, anı, gezi yazısı, yaşamöyküsü, özyaşamöyküsü vb.) örnekleri üzerinde çalışmalar ve yazma denemeleri
7- Yazınsal metinler: Şiir üzerinde kuramsal bilgiler
8- Yazınsal metinler: Öykü, roman, oyun üzerinde kuramsal bilgiler
9- Oyun üzerinde kuramsal bilgiler
10- Öznel, nesnel, bilimsel ve sanatsal yazılı anlatım biçimleri | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yeri, Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türleri hakkında yeterli akademik bilgiye sahibi olmak. | | | 2 | Edebiyat bilgi ve kuramları, Göktürk ve Uygur edebiyatları, Divan edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı hakkında yeterli akademik bilgiye sahip olmak. | | | 3 | Türk dili ve edebiyatına, okuma, dinleme, konuşma ve yazma eğitimine ait bilgi ve becerilerin ilköğretim II. kademe öğrencilerinin düzeyine uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleriyle ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak. | | | 4 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak. | | | 5 | Öğrenmeyi öğrenme becerilerinde kazandıkları düzey ile bağımsız olarak ileri düzey çalışmaları sürdürebileceğini göstermek. | | | 6 | Mesleki faaliyet ve projelerde öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak karar verebilmek. | | | 7 | Türkçe eğitimindeki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | | | 8 | Türkçe eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yetkinliğine sahip olmak. | | | 9 | Türkçe eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olmak. | | | 10 | Türkçeyi doğru, güzel ve etkin konuşma kurallarına uygun, iyi bir iletişime ve anlamaya imkan sağlayacak şekilde ve estetik bir biçimde kullanır. Türkiye Türkçesini ses bilim, şekil bilim, söz dizimi, anlam bilim ve sözlük bilim gibi dilbilgisi ve dilbilim yöntemleriyle anlama, yorumlama ve çözümleme becerisine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanabilir. | | | 11 | Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma becerilerine sahiptir. | | | 12 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | | | 13 | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılap tarihi konusunda bilgilidir. | | | 14 | Tarihi Türk Şivelerinin yazıldığı alfabeleri bilir; bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya aktarır; çevriyazıya aktardığı metinleri Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilim ve dilbilgisi incelemeleri yapabilir. | | | 15 | Çağdaş Türk Şivelerinin yazıldığı alfabeleri bilir; bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya aktarır; çevriyazıya aktardığı metinleri Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilim ve dilbilgisi incelemeleri yapabilir. | | | 16 | Türkiye Türkçesinin Anadolu ve Rumeli ağızlarından derlenmiş metinleri okuyabilme, anlayabilme ve çözümleme becerisine sahiptir. | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | KAYNAKLAR 1-Aktaş, Ş.-O.Gündüz, Yazılı ve Sözlü Anlatım/ Okuma-Dinleme-Kounuşma-Yazma,Akçağ Ank. (2010); 2-Özdemir, Emin. (2000), Anlatım Sanatı-Kompozisyon, Remzi Kitabevi, İstanbul 3-Gedizli,Mehmet. (2006), Okuyabilmek-okuma eğitimine giriş-, Marka yay. İstanbul 4-Aktulum, Kubilay. (2000), Metinler arası İlişkiler, Öteki yay. İstanbul 5-Oğuzkan, Ali, Örneklerle Türkçe ve Kompozisyon Bilgileri, 6-Göğüş, Beşir,Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi PegemA Yay. Ank. 2007 7-Beyreli, Latif, Z. Çetindağ, A. Celepoğlu, Yazılı ve Sözlü Anlatım, 2.bbs. PegemA yay. Ank. 2006 | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 1 | 14 | Alan Çalışması | 5 | 2 | 10 | Makale Yazma | 2 | 2 | 4 | Makale Kritik Etme | 2 | 2 | 4 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 3 | 9 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 5 | 5 | 25 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|