|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 1620008001103 | TEMEL GERONTOLOJİ | Zorunlu | 1 | 1 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans | Dersin Amacı | Yaşlılığın tarihçesinden başlayarak yaşlılık bilimini öğrenerek Dünyada ve Türkiye’de yaşlılığa bakışın nasıl olduğunu, gerontoloji ve geriatri bilimlerinin diğer bilimlerle ilişkisi, yaşlılık ile ilgili teoriler, yaşlılıkta meydana gelen değişiklikler ve uyumun sağlanması,yaşlılıkta yaşam kalitesinin artırılması, yaşlılıkta ayrımcılık ve ihmal-istismar konularında yaşlı bakım elemanının rolü, yaşlılıkta sağlığın korunması ve geliştirilmesine yönelik politikaları bilmek,yaşlılarla ilgili dernek, kurum ve kuruluşları ve yaşlıları ilgilendiren kanun ve yönetmelikleri gibi konularda yaşlı bakım elemanın çalışma alanlarıyla ilişklendirerek bilgi sahibi olmasını sağlamaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Öğr.Gör.Gülçin Aşut | Öğrenme Çıktıları | 1 | Yaşlılığın tanımı ve yaşlılık biliminin tarihçesi öğrenir. | 2 | Geriatri ve Gerontoloji tanımlamalarını ve diğer bilim dallarıyla olan ilişkisini öğrenir. | 3 | Yaşlanmaya bağlı fizyolojik ve psiko-sosyal değişimleri öğrenir. | 4 | Türkiye’de ve dünyada yaşlılığın demografik durumu ve epidemiyolojisini öğrenir. | 5 | Yaşlılarda sık görülen sorunları öğrenir. | 6 | Türk kültüründe yaşlılık ve yaşlıların durumunu öğrenir. | 7 | Yaşlanma teorilerini öğrenir. | 8 | Ulusal ve uluslar arası yaşlılık politikalarını öğrenir. | 9 | Yaşlılarla ilgili dernek, kurum, kuruluşlar ve faaliyetlerini öğrenir. | 10 | Türkiye’de yaşlılarla ilgili kanun ve yönetmelikleri öğrenir. | 11 | Yaşlılarda yaşam kalitesini etkileyn etmenleri ve yaşam kalitesini artırıcı uygulamaları kavrar. | 12 | Dünya üzerinde Yaşlılarda ayrımcılık ve yaşlının ihmali boyutunu öğrenir ve buna yönelik çözüm önerilerini sıralar. | 13 | Yaşlılıkta sağlığın korunması ve geliştirilmesine yönelik politikaları öğrenir. | 14 | Mezuniyet sonrası çalışma alanları hakkında bilgi sahibi olur. | 15 | Gerek yaşlılarla gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak iletişim kurar. |
| Öğrenim Türü | İkinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Derse devam zorunluluğu (Asgari %70)
Belirtilen kaynaklardan derse hazırlıklı gelmek.
Ders ile ilgili kaynakları temin etmek. | Dersin İçeriği | Yaşlılığın tanımı ve yaşlılık biliminin tarihçesi. Geriatri ve gerontoloji tanımlamaları. Yaşlanma teorileri. Yaşlanmaya bağlı fizyolojik ve psiko-sosyal değişimler. Türkiye'de ve dünyada yaşlılığın demografik durumu ve epidemiyolojisi. Yaşlı bireylerde yaşam kalitesi.Yaşlılıkta sık görülen sorunlar. Yaşlılıkla ilgili yaygın inançlar ve yaş ayrımcılığı. Türk kültüründe yaşlılık ve yaşlıların durumu. Ulusal ve uluslar arası yaşlılık politikaları.Yaşlılarla ilgili dernek, kurum, kuruluşlar ve faaliyetleri. Türkiye'de yaşlılarla ilgili kanun ve yönetmelikler. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Yaşlılığın tanımı ve yaşlılık biliminin tarihçesi | Sözlü anlatım, sunum, soru-yanıt, tartışma | | 2 | Geriatri ve gerontoloji tanımlamaları. | Sözlü anlatım, sunum, soru-yanıt, tartışma | | 3 | Yaşlanma teorileri. | Sözlü anlatım, sunum, soru-yanıt, tartışma | | 4 | Yaşlanmaya bağlı fizyolojik ve psiko-sosyal değişimler. | Sözlü anlatım, sunum, soru-yanıt, tartışma | | 5 | Türkiye'de ve dünyada yaşlılığın demografik durumu ve epidemiyolojisi. | Sözlü anlatım, sunum, soru-yanıt, tartışma | | 6 | Yaşlı bireylerde yaşam kalitesi. | Sözlü anlatım, sunum, soru-yanıt, tartışma | | 7 | Yaşlılıkta sık görülen sorunlar. | Sözlü anlatım, sunum, soru-yanıt, tartışma | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Yaşlılıkla ilgili yaygın inançlar ve yaş ayrımcılığı. | Sözlü anlatım, sunum, soru-yanıt, tartışma | | 10 | Yaşlı ihmali ve yaşlı istismarı | Sözlü anlatım, sunum, soru-yanıt, tartışma | | 11 | Türk kültüründe yaşlılık ve yaşlıların durumu. | Sözlü anlatım, sunum, soru-yanıt, tartışma | | 12 | Ulusal ve uluslar arası yaşlılık politikaları. | Sözlü anlatım, sunum, soru-yanıt, tartışma | | 13 | Yaşlılarla ilgili dernek, kurum, kuruluşlar ve faaliyetleri. | Sözlü anlatım, sunum, soru-yanıt, tartışma | | 14 | Türkiye'de yaşlılarla ilgili kanun ve yönetmelikler. | Sözlü anlatım, sunum, soru-yanıt, tartışma | | 15 | Dersin değerlendirilmesi | Sözlü anlatım, sunum, soru-yanıt, tartışma | | 16 | Yarıyıl sonu sınavları | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | İŞCİ, Necmettin. "Yaşlı Hizmet Alanına Giriş" ders notları (her dönem güncellenmektedir), 2012
KALINKARA, Velittin. "Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi", Nobel Yayıncılık, İstanbul, 2011.
TUFAN, İsmail. "Gerontoloji Ders Notları" Akdeniz Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Gerontoloji Bölümü,Antalya.
Kutsal YG, Temel Geriatri. Ankara: Güneş Kitabevleri, 2007.
Akın G, Her Yönüyle Yaşlılık, Palme yayıncılık, Ankara, 2006.
Arıoğlu S, Geriatri ve Gerontoloji. Ankara: MN Medikal&Nobel Tıp Kitap Sarayı, 2006.
Karadakovan A, Aslan F E, Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım,Nobel Kitabevi, 2010
Türkiye’de yaşlılık alanındaki sosyal hizmet uygulamaları, Erişim;http://www.huzurevleri.org.tr/docs/shcek_yasliliga_genel_bakis.pdf, Erişim Tarihi;20.10.2012
Tarihte yaşlılık,Erişim; http://www.bilgiustam.com/yasli-insanlarin-toplumdaki-yeri, Erişim Tarihi;20.10.2012
Geriatriye giriş,Erişim; www.geriatri.hacettepe.edu.tr/soru/geriatri.doc - Benzer,Erişim Tarihi;18.10.2012
Yaşlılarda görülen fizyolojik değişiklikler, Erişim;http://www.huksam.hacettepe.edu.tr/Turkce/SayfaDosya/yaslilik_ve_kadin_sagligi.pdf,Erişim Tarihi;02.10.2012
Yaşlılıkta kaliteli yaşam, Erişim;www.gebam.hacettepe.edu.tr, Erişim Tarihi;20.09.2012
Türk toplumunda yaşlılık, Erişim; http://www.shcek.gov.tr/yasliliga-genel-bakis.aspx, Erişim Tarihi;20.09.2012
Diğer İnternet ve Yazılı Kaynaklar
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 | Quiz | 2 | 1 | 2 | Derse Katılım | 10 | 2 | 20 | Tartışma | 10 | 2 | 20 | Soru-Yanıt | 10 | 2 | 20 | Takım/Grup Çalışması | 5 | 1 | 5 | Beyin Fırtınası | 5 | 1 | 5 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 | Performans | 5 | 1 | 5 | Ev Ödevi | 1 | 6 | 6 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ7 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ8 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ÖÇ9 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ10 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ11 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ12 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ÖÇ13 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ14 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ15 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|