Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 194414004102 | ŞEHİRCİLİK VE PLANLAMA | Zorunlu | 2 | 4 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Ön Lisans |
Dersin Amacı |
Bu ders, kentleşme sürecinin temel kavramlarını, kent planlama yaklaşımlarını ve Türkiye'deki planlama süreçlerini analiz etmeyi amaçlar. Öğrencilere şehircilik planlama ilkelerini, uygulama yöntemlerini ve planlama kararlarının toplumsal, çevresel ve ekonomik etkilerini değerlendirme becerisi kazandırır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Öğr. Gör. Mitat Can YILDIZ |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Kentleşme kavramlarını ve kentleşmenin tarihsel sürecini öğrenir. | 2 | Türkiye'deki kentleşme sorunlarını tanır ve analiz eder. | 3 | Planlama yaklaşımlarını karşılaştırır ve uygulamalardaki gelişimi değerlendirir. | 4 | Ulaşım ve yerleşim ilişkilerini analiz eder. | 5 | Konut alanlarının planlanması ve yer seçimi süreçlerini anlar. | 6 | Türkiye'deki planlama kurumlarını ve yasal süreçleri kavrar. | 7 | İmar planı düzenleme araçlarını ve yapılaşma koşullarını uygular. | 8 | Farklı yapı nizamlarını (ayrık, bitişik, blok) değerlendirerek uygulama örnekleri oluşturur. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Çeşitli belediyelere ait imarla ilgili yönetmelikler |
Dersin İçeriği |
Kent, kentleşme ve kentleşmenin kısa tarihçesi.
Türkiye'de kentleşme ve kentleşmenin getirdiği sorunlar.
Planlama yaklaşımlarının gelişimi: geleneksel ve geniş kapsamlı planlama.
Ulaşım-yerleşim ilişkileri ve yer-kent dokusu ilişkisi.
Konut alanlarının planlanması, yer seçimi ve bu süreci etkileyen faktörler.
Türkiye'de planlama (imar) kurumu, ilkeler ve planlamayı etkileyen etmenler.
Planlamaya etki eden doğal ve yapay faktörler.
Türkiye'de imar kurumu ve sorunları, planlama kademelenmesi.
İmar planı düzenleme araçları ve yapılanma koşulları.
Ayrık nizam yapılanma koşulları ve uygulama örnekleri.
İmar planı terimleri, yapı nizamları ve parselasyon düzenlemesi.
Bitişik nizam yapılanma koşulları ve uygulama örnekleri.
Blok nizam yapılanma koşulları ve uygulama örnekleri. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Derse Giriş Dersin amaç ve kapsamının açıklanması | | | 2 | Kent, Kentleşme, Kentleşmeninin kısa tarihçesi | | | 3 | Türkiye'de Kentleşme, kentleşmenin getirdiği sorunlar | | | 4 | Planlama yaklaşımları ve gelişimi; geleneksel planlama yaklaşımı, geniş kapsamlı planlama yaklaşımı | | | 5 | Ulaşım Yerleşim ilişkileri, yel-kent dokusu ilişkisi | | | 6 | Konut alanlarının planlanması, konut alanları yer seçim ilişkileri, konut alanlarının yer seçimini etkileyen etmenler | | | 7 | Türkiye'de planlama (imar) kurumu, planlama ilkeleri, planlamayı etkileyen etmenler | | | 8 | Planlamaya etki eden doğal ve yapay etmenler | | | 9 | Türkiye'de İmar Kurumu ve Sorunları, Planlama kademelenmesi, imar planı elde yolları | | | 10 | İmar planı düzenleme araçları, yapılanma koşulları ve konuya ilişkin uygulama | | | 11 | Ayrık nizam yapılanma koşulları, örnek imar durumları üzerinden değerlendirme ve konuya ilişkin uygulama | | | 12 | İmar planı terimleri, yapı nizamları, parselasyon düzenlemesi | | | 13 | Bitişik nizam yapılanma koşulları, örnek imar durumları üzerinden değerlendirme ve konuya ilişkin uygulama | | | 14 | Blok nizam yapılanma koşulları, örnek imar durumları üzerinden değerlendirme, konuya ilişkin uygulama | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Tekeli, İ. (2009). Türkiye'de Kentleşme Yazıları. Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Batty, M. (2018). Inventing Future Cities. The MIT Press.
Lynch, K. (1960). The Image of the City. The MIT Press.
Türkiye Cumhuriyeti Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı mevzuat ve rehber dokümanları.
Mimarlık ve şehir planlama üzerine akademik makaleler ve raporlar. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Ev Ödevi | 2 | 5 | 10 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|