|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 182200601102 | SOSYAL HİZMETLERE GİRİŞ | Zorunlu | 1 | 1 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans | Dersin Amacı | Temel amacımız sosyal hizmete ilişkin temel kavramları tanımlayabilmek bunun yanında sosyal hizmetin tanımı, amacı ve işlevleri, sosyal hizmetin ortaya çıkışı ve gelişimi, genelci sosyal hizmet, sosyal hizmet araştırması, sosyal hizmet etiği ve diğer disiplinlerle ilişkisi, sosyal hizmet alanları, sosyal hizmetin uygulama düzeyleri, sosyal hizmetin bilgi, beceri ve değer temelleri gibi konularda genel bir bilgi vermek ve bu konular hakkında bolca okuma yapmak üzerine olacaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Öğr. Gör. Safter BOZARSLAN | Öğrenme Çıktıları | 1 | Sosyal hizmete ilişkin temel kavramları, tanımlayabilecekler. | 2 | Sosyal Hizmet disiplininin amaç, işlev, değer, konu ve felsefesini kavrayabilecekler. | 3 | Sosyal hizmetin temelini oluşturan bilgi, değer ve beceri unsurlarına bağlı olarak uygulama alanlarını, düzeylerini ve temel yaklaşımlarını kavrayabilecekler. | 4 | Bilim ve Meslek Olarak Sosyal Hizmeti Tanımlayabilme | 5 | Dünyada ve Türkiye'de sosyal hizmetin tarihsel gelişimini bilme | 6 | Ortak insan gereksinmeleri ve sosyal hizmetin temel öğelerine yönelik farkındalık kazanma | 7 | Sosyal hizmet uzmanı rolleri benimseme ve öğrenme | 8 | Risk gruplarının (çocuk, yaşlı, engelli, aile, kadın, grup) sebepleri konusunda bilgi sahibidir | 9 | Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir. | 10 | Sosyal kurumlar arası işbirliği sağlar. | 11 | Çalışma süresince gerekli doküman, kayıt, belge ve raporları hazırlar ve doldurur. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Sosyal hizmet mesleği uygulamalı bir meslektir. Sosyal Hizmetlere giriş dersi ile paralel olacak şekilde sosyal hizmet ortamlarını inceleme adı altında farklı bir derste olmalıdır. | Dersin İçeriği | Sosyal Hizmetlere Giriş dersindeki temel amacımız sosyal hizmete ilişkin temel kavramları tanımlayabilmek bunun yanında sosyal hizmetin tanımı, amacı ve işlevleri, sosyal hizmetin ortaya çıkışı ve gelişimi, genelci sosyal hizmet, sosyal hizmet araştırması, sosyal hizmet etiği ve diğer disiplinlerle ilişkisi, sosyal hizmet alanları, sosyal hizmetin uygulama düzeyleri, sosyal hizmetin bilgi, beceri ve değer temelleri gibi konularda genel bir bilgi vermek ve bu konular hakkında ön bilgi sahibi olmak. Derste Sosyal Hizmetin Tanımı, Amacı İşlevleri, Temel Kavramları, Sosyal Hizmet Uzmanlarının Rolleri, Sosyal Hizmetin Ortaya Çıkışı, Dünya’daki ve Türkiye’deki Tarihsel Gelişimi, Genelci Sosyal Hizmet ve Ekolojik Perspektif, -İnsan Hakları ve Sosyal Adalet, Sosyal Refah, Sosyal Politika ve Sosyal Hizmet ve Sosyal Hizmetler, Bir Bilim ve Meslek Olarak Sosyal Hizmet ve Sosyal Hizmetin Diğer Disiplinlerle İlişkisi, Sosyal Hizmetin Bilgi, Beceri ve Değer Boyutları, Sosyal Hizmet Etiği, Sosyal Hizmetin Uygulama Düzeyleri Bireylerle, Ailelerle, Gruplarla, Örgütlerle ve Toplumla Sosyal Hizmet, Sosyal Hizmet Alanları, Çocuk ve Gençlik Refahı, Aile Refahı, STÖ, Okul Sosyal Hizmeti, Sosyal Hizmet Alanları Klinik Sosyal Hizmet, Tıbbi ve Psikiyatrik Sosyal Hizmet, Engellilik, Yaşlılık, Sosyal Hizmet Alanları Suçluluk, Yoksulluk, Evsizler, Göç, Kültürel Farklılık ve sosyal hizmet araştırması konuları ele alınacaktır. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Tanışma ve Derse Oryantasyon | | | 2 | Sosyal Hizmetin Tanımı, Amacı İşlevleri, Temel Kavramları, Sosyal Hizmet Uzmanlarının Rolleri | | | 3 | Sosyal Hizmetin Ortaya Çıkışı, Dünya’daki ve Türkiye’deki Tarihsel Gelişimi, Genelci Sosyal Hizmet ve Ekolojik Perspektif | | | 4 | İnsan Hakları ve Sosyal Adalet, Sosyal Refah, Sosyal Politika ve Sosyal Hizmet ve Sosyal Hizmetler | | | 5 | Bir Bilim ve Meslek Olarak Sosyal Hizmet: Sosyal Hizmetin Diğer Disiplinlerle İlişkisi | | | 6 | Sosyal Hizmetin Bilgi, Beceri ve Değer Boyutları | | | 7 | 1. Ara Sınav | | | 8 | Sosyal Hizmet Etiği | | | 9 | Sosyal Hizmetin Uygulama Düzeyleri: Bireylerle, Ailelerle, Gruplarla, Örgütlerle ve Toplumla Sosyal Hizmet | | | 10 | Sosyal Hizmet Alanları: Çocuk ve Gençlik Refahı, Aile Refahı, Kadın, STÖ, Okul Sosyal Hizmeti | | | 11 | Sosyal Hizmet Alanları: Klinik Sosyal Hizmet, Tıbbi ve Psikiyatrik Sosyal Hizmet, Engellilik, Yaşlılık, Bağımlılık | | | 12 | Sosyal Hizmet Alanları: Suçluluk, Yoksulluk, Evsizler, Göç, Kültürel Farklılık | | | 13 | Sosyal Hizmet Araştırması | | | 14 | Genel Değerlendirme ve Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Acar, H. ve Çamur Duyan, G. (2003). Sosyal hizmet mesleğinin ortaya çıkışı ve gelişimi. Toplum ve Sosyal Hizmet. 14 (1), s. 1-19.
Acar, H., Negiz, N. ve Akman, E. (2013). Sosyal Politika ve Kamu Yönetimi Bileşenleriyle Sosyal Hizmet-Temelleri ve Uygulama Alanları. Ankara: Maya Akademi.
Atauz, S. (1999). Neden sosyal hizmet?. Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan: Yaşam Boyu Sosyal Hizmet. (Ed. Koşar, N.). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet Yüksekokulu Yayını. s. 85-93.
Bulut, I. (1999). Aile tedavisi ve sosyal grup çalışması. Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan: Yaşam Boyu Sosyal Hizmet. (Ed. Koşar, N.). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet Yüksekokulu Yayını. s. 152-199.
Cılga, İ. (1999). Türkiye’de sosyal hizmet meslek politikası. Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan: Yaşam Boyu Sosyal Hizmet. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet Yüksekokulu Yayını. s. 75-84.
Duyan, V. (2010). Sosyal hizmet: temelleri, yaklaşımları ve müdahale yöntemleri. Ankara: Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği.
Duyan, V. ve Mavili Aktaş, A. (2001). Prof. Dr. Nihal Turan’a Armağan: Sosyal Hizmette Yeni Yaklaşımlar ve Sorun Alanları. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayını.
Duyan, V., Özgür Sayar, Ö. ve Özbulut, M. (2008). Sosyal Hizmeti Tanımak ve Anlamak-Sosyal Hizmet Uzmanları ve Sosyal Hizmet Alanında Çalışanlar İçin Bir Rehber. Ankara: Öncü Yayınevi.
Karataş, K. (1999). Sosyal refah: Kavramsal boyutu, gelişimi ve nitelikleri. Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan: Yaşam Boyu Sosyal Hizmet. (Ed. Koşar, N.). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet Yüksekokulu Yayını. s. 33-43.
Karataş, K. ve Erkan, G. (2002). Sosyal hizmet eğitiminin tarihçesi. Sosyal Hizmet Sempozyumu 2002: Sosyal Hizmet Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu.
Koşar, Nesrin (Ed.). (1999). Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan: Yaşam Boyu Sosyal Hizmet. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet Yüksekokulu Yayını.
Sheafor, B. W. ve Horejsi, C. J. (2012). Sosyal Hizmet Uygulaması-Temel Teknikler ve İlkeler. Ankara: Nika Yayınevi.
Şahin, F. (1999). Sosyal hizmetin doğası ve paradigmaları. Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan: Yaşam Boyu Sosyal Hizmet. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet Yüksekokulu Yayını. s. 60-74.
Talas, C. (1990). Toplumsal politika. Ankara: İmge Kitabevi.
Ünlü, E. (1999). Araştırmacı sosyal hizmet uzmanı. Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan: Yaşam Boyu Sosyal Hizmet. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet Yüksekokulu Yayını. s. 118-128.
Yolcuoğlu, İ. G. (2012). Sosyal Hizmete Giriş. Ankara: Sabev Yayınları.
Zastrow, C. (2013). Sosyal Hizmete Giriş. Ankara: Nika Yayınevi.
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | | | ÖÇ7 | | | | | | | | | | | ÖÇ8 | 5 | | | | | | | | | | ÖÇ9 | | | | | | | | | | | ÖÇ10 | | | | | | | | | | | ÖÇ11 | | | | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|