Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
182200601102SOSYAL HİZMETLERE GİRİŞZorunlu114
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Amacı
Temel amacımız sosyal hizmete ilişkin temel kavramları tanımlayabilmek bunun yanında sosyal hizmetin tanımı, amacı ve işlevleri, sosyal hizmetin ortaya çıkışı ve gelişimi, genelci sosyal hizmet, sosyal hizmet araştırması, sosyal hizmet etiği ve diğer disiplinlerle ilişkisi, sosyal hizmet alanları, sosyal hizmetin uygulama düzeyleri, sosyal hizmetin bilgi, beceri ve değer temelleri gibi konularda genel bir bilgi vermek ve bu konular hakkında bolca okuma yapmak üzerine olacaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğr. Gör. Safter BOZARSLAN
Öğrenme Çıktıları
1Sosyal hizmete ilişkin temel kavramları, tanımlayabilecekler.
2Sosyal Hizmet disiplininin amaç, işlev, değer, konu ve felsefesini kavrayabilecekler.
3Sosyal hizmetin temelini oluşturan bilgi, değer ve beceri unsurlarına bağlı olarak uygulama alanlarını, düzeylerini ve temel yaklaşımlarını kavrayabilecekler.
4Bilim ve Meslek Olarak Sosyal Hizmeti Tanımlayabilme
5Dünyada ve Türkiye'de sosyal hizmetin tarihsel gelişimini bilme
6Ortak insan gereksinmeleri ve sosyal hizmetin temel öğelerine yönelik farkındalık kazanma
7Sosyal hizmet uzmanı rolleri benimseme ve öğrenme
8Risk gruplarının (çocuk, yaşlı, engelli, aile, kadın, grup) sebepleri konusunda bilgi sahibidir
9Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir.
10Sosyal kurumlar arası işbirliği sağlar.
11Çalışma süresince gerekli doküman, kayıt, belge ve raporları hazırlar ve doldurur.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Sosyal hizmet mesleği uygulamalı bir meslektir. Sosyal Hizmetlere giriş dersi ile paralel olacak şekilde sosyal hizmet ortamlarını inceleme adı altında farklı bir derste olmalıdır.
Dersin İçeriği
Sosyal Hizmetlere Giriş dersindeki temel amacımız sosyal hizmete ilişkin temel kavramları tanımlayabilmek bunun yanında sosyal hizmetin tanımı, amacı ve işlevleri, sosyal hizmetin ortaya çıkışı ve gelişimi, genelci sosyal hizmet, sosyal hizmet araştırması, sosyal hizmet etiği ve diğer disiplinlerle ilişkisi, sosyal hizmet alanları, sosyal hizmetin uygulama düzeyleri, sosyal hizmetin bilgi, beceri ve değer temelleri gibi konularda genel bir bilgi vermek ve bu konular hakkında ön bilgi sahibi olmak. Derste Sosyal Hizmetin Tanımı, Amacı İşlevleri, Temel Kavramları, Sosyal Hizmet Uzmanlarının Rolleri, Sosyal Hizmetin Ortaya Çıkışı, Dünya’daki ve Türkiye’deki Tarihsel Gelişimi, Genelci Sosyal Hizmet ve Ekolojik Perspektif, -İnsan Hakları ve Sosyal Adalet, Sosyal Refah, Sosyal Politika ve Sosyal Hizmet ve Sosyal Hizmetler, Bir Bilim ve Meslek Olarak Sosyal Hizmet ve Sosyal Hizmetin Diğer Disiplinlerle İlişkisi, Sosyal Hizmetin Bilgi, Beceri ve Değer Boyutları, Sosyal Hizmet Etiği, Sosyal Hizmetin Uygulama Düzeyleri Bireylerle, Ailelerle, Gruplarla, Örgütlerle ve Toplumla Sosyal Hizmet, Sosyal Hizmet Alanları, Çocuk ve Gençlik Refahı, Aile Refahı, STÖ, Okul Sosyal Hizmeti, Sosyal Hizmet Alanları Klinik Sosyal Hizmet, Tıbbi ve Psikiyatrik Sosyal Hizmet, Engellilik, Yaşlılık, Sosyal Hizmet Alanları Suçluluk, Yoksulluk, Evsizler, Göç, Kültürel Farklılık ve sosyal hizmet araştırması konuları ele alınacaktır.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Tanışma ve Derse Oryantasyon
2Sosyal Hizmetin Tanımı, Amacı İşlevleri, Temel Kavramları, Sosyal Hizmet Uzmanlarının Rolleri
3Sosyal Hizmetin Ortaya Çıkışı, Dünya’daki ve Türkiye’deki Tarihsel Gelişimi, Genelci Sosyal Hizmet ve Ekolojik Perspektif
4İnsan Hakları ve Sosyal Adalet, Sosyal Refah, Sosyal Politika ve Sosyal Hizmet ve Sosyal Hizmetler
5Bir Bilim ve Meslek Olarak Sosyal Hizmet: Sosyal Hizmetin Diğer Disiplinlerle İlişkisi
6Sosyal Hizmetin Bilgi, Beceri ve Değer Boyutları
71. Ara Sınav
8Sosyal Hizmet Etiği
9Sosyal Hizmetin Uygulama Düzeyleri: Bireylerle, Ailelerle, Gruplarla, Örgütlerle ve Toplumla Sosyal Hizmet
10Sosyal Hizmet Alanları: Çocuk ve Gençlik Refahı, Aile Refahı, Kadın, STÖ, Okul Sosyal Hizmeti
11Sosyal Hizmet Alanları: Klinik Sosyal Hizmet, Tıbbi ve Psikiyatrik Sosyal Hizmet, Engellilik, Yaşlılık, Bağımlılık
12Sosyal Hizmet Alanları: Suçluluk, Yoksulluk, Evsizler, Göç, Kültürel Farklılık
13Sosyal Hizmet Araştırması
14Genel Değerlendirme ve Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Acar, H. ve Çamur Duyan, G. (2003). Sosyal hizmet mesleğinin ortaya çıkışı ve gelişimi. Toplum ve Sosyal Hizmet. 14 (1), s. 1-19. Acar, H., Negiz, N. ve Akman, E. (2013). Sosyal Politika ve Kamu Yönetimi Bileşenleriyle Sosyal Hizmet-Temelleri ve Uygulama Alanları. Ankara: Maya Akademi. Atauz, S. (1999). Neden sosyal hizmet?. Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan: Yaşam Boyu Sosyal Hizmet. (Ed. Koşar, N.). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet Yüksekokulu Yayını. s. 85-93. Bulut, I. (1999). Aile tedavisi ve sosyal grup çalışması. Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan: Yaşam Boyu Sosyal Hizmet. (Ed. Koşar, N.). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet Yüksekokulu Yayını. s. 152-199. Cılga, İ. (1999). Türkiye’de sosyal hizmet meslek politikası. Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan: Yaşam Boyu Sosyal Hizmet. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet Yüksekokulu Yayını. s. 75-84. Duyan, V. (2010). Sosyal hizmet: temelleri, yaklaşımları ve müdahale yöntemleri. Ankara: Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği. Duyan, V. ve Mavili Aktaş, A. (2001). Prof. Dr. Nihal Turan’a Armağan: Sosyal Hizmette Yeni Yaklaşımlar ve Sorun Alanları. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayını. Duyan, V., Özgür Sayar, Ö. ve Özbulut, M. (2008). Sosyal Hizmeti Tanımak ve Anlamak-Sosyal Hizmet Uzmanları ve Sosyal Hizmet Alanında Çalışanlar İçin Bir Rehber. Ankara: Öncü Yayınevi. Karataş, K. (1999). Sosyal refah: Kavramsal boyutu, gelişimi ve nitelikleri. Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan: Yaşam Boyu Sosyal Hizmet. (Ed. Koşar, N.). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet Yüksekokulu Yayını. s. 33-43. Karataş, K. ve Erkan, G. (2002). Sosyal hizmet eğitiminin tarihçesi. Sosyal Hizmet Sempozyumu 2002: Sosyal Hizmet Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu. Koşar, Nesrin (Ed.). (1999). Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan: Yaşam Boyu Sosyal Hizmet. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet Yüksekokulu Yayını. Sheafor, B. W. ve Horejsi, C. J. (2012). Sosyal Hizmet Uygulaması-Temel Teknikler ve İlkeler. Ankara: Nika Yayınevi. Şahin, F. (1999). Sosyal hizmetin doğası ve paradigmaları. Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan: Yaşam Boyu Sosyal Hizmet. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet Yüksekokulu Yayını. s. 60-74. Talas, C. (1990). Toplumsal politika. Ankara: İmge Kitabevi. Ünlü, E. (1999). Araştırmacı sosyal hizmet uzmanı. Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan: Yaşam Boyu Sosyal Hizmet. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet Yüksekokulu Yayını. s. 118-128. Yolcuoğlu, İ. G. (2012). Sosyal Hizmete Giriş. Ankara: Sabev Yayınları. Zastrow, C. (2013). Sosyal Hizmete Giriş. Ankara: Nika Yayınevi.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Bireysel Çalışma14342
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma188
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11414
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)109
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10
ÖÇ1          
ÖÇ2          
ÖÇ3          
ÖÇ45534444334
ÖÇ5          
ÖÇ6          
ÖÇ7          
ÖÇ85         
ÖÇ9          
ÖÇ10          
ÖÇ11          
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr