Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
3307004302TEMEL DOKUMA TEKNİKLERİ - IIIZorunlu243
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Amacı
Geleneksel halı motiflerinin yok olmasını kültürel sürekliliği sağlamak ve halı dokuma tekniklerini öğretmek amaçlanmıştır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğr. Gör. Melahat TELERİ
Öğrenme Çıktıları
1Geleneksel halı motiflerini ve kompozisyon özelliklerine bağlı kalarak Halı deseni tasarımı hazırlayabilecek
2Tezgâhı dokuma için hazırlayabilecek
3Dokuma için çözgü atabilecek
4Halı dokuyabilecek.
5Halı dokumayı bitirerek halıyı tezgâhtan çıkarabilecek
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
1. HALI DESENİ HAZIRLAMAK 1.1.Halı sanatının tarihçesi 1.2.Günümde bulunan halı merkezleri ve geleneksel özellikleri 1.3.Halıların desen özelliklerine 1.3.1.Mihraplı halılar 1.3.2. Köşe- göbekli halılar 1.3.3.Serpme motifli halılar 4.Desen Hazırlama 2.TEZGAH HAZIRLAMAK 1.1.Tezgâh türleri, 1.1.1.yatay tezgâhlar 1.1.2.Dikey tezgâhlar 1.1.3.Gelişmiş dikeye tezgâhlar 2.Tezgâhın ayrıntıları 2.1. Çözgü Tahtaları 2.2. Gerdirme Mengenesi (Burgu Ağacı) 2.3. Gücü Sopası 2.4. Varan Gelen (Çapraz Çubuğu 2.5. Tapkı Deliği ve Çubuğu 3.Kilim dokumaya yardımcı araçlar 3.1.Kirkit 3.2.Makas 3.3.Bıçak 3.ÇÖZGÜ HAZIRLAMAK 1.1. Çözgü ipleri kalitesi 1.2. Çözgü iplerini uzunluğu 1.3. Çözgü iplerini tezgâha geçirme 1.4 Çözgü sayısını belirleme 4. HALI DOKUMA YAPMA 4.1.Halı dokuma teknikleri 4.1.1.Gördes düğümü 4.1.2.Sine düğümü 5. HALI DOKUMAYI BİTİRMEK 5.1.Dokumayı tezgâhtan çıkarmak 5.2.Saçak boyu
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dokuma tarihçesi ve Geleneksel halı desenleri X
2Desen araştırma ve kaynak taraması X
3Desen tasarımı X
4Desen tasarımı X
5Tezgâh hazırlama ve çözgü atma X
6Dokuma yapmak X
7Dokuma yapmak X
8Dokuma yapmak X
9Dokuma yapmak X
10Dokuma yapmak X
11Dokuma yapmak X
12Dokuma yapmak X
13Dokumayı bitirme ve kullanılır hale getirme X
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Turkısh Handwoven Carpets 1) Erbek G.Kültür ve turizm bakanlığı yayınları 1990 Altaylar’dan Tuna boyuna TÜRK Dünyasında ortak motifler Prof.Dr.Neriman Gürgünay Kırzıoğlu Ankara 1195 Geleneksel Türk Sanatları Mehmet Özel T.C Kültür Bakanlığı 1975
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım10440
Uygulama/Pratik5210
Bireysel Çalışma9218
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma10110
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma10110
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ14   5   5   
ÖÇ24   5   5   
ÖÇ34   5   5   
ÖÇ44   5   5   
ÖÇ54   5   5   
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr