|
|
|
Önlisans Programları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
- Yaşlı Bakımı (İ.Ö.)
- Yaşlı Bakımı
Program Tanımları
|
|
Kuruluş | 2013 yılında kurulmuştur. İlk defa 2014-2015 Eğitim yılında öğrenci alınmıştır. | Kazanılan Derece |
Bu programı bitirenler “Sağlık Teknikeri” ünvanı almaktadırlar. | Derecenin Düzeyi (Ön Lisans , Lisans, Yüksek Lisans, Doktora) | Ön Lisans | Kabul ve Kayıt Koşulları | Öğrencilerin fakültelere, yüksek okullara ve meslek yüksekokullarına kayıtları, Yükseköğretim Kurulu ve Üniversitelerarası Kurul tarafından belirlenecek esaslara uygun olarak yapılır. Öğrenciler sınav sonuçlarından aldıkları puanlara göre, girecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını öğrenci seçme v eyerleştirme merkezine (ÖSYM) gönderirler. ÖSYM tarafından bir programa yerleştirilen öğrenciler Üniversiteye kayıt işlemlerini yaptırır. Fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarına kayıt için; a) Lise veya dengi meslek okulu mezunu olmak; yabancı ülke liselerinden alınan diplomaların ise, denkliğinin Milli Eğitim Bakanlığı tarafından onaylanmış olmak, b) Aşağıda belirtilen sınavların birine girmiş ve bunlardan; 1) Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) sonucunda o öğretim yılında Üniversitenin ilgili birimine merkezi yerleştirme sistemi ile yerleştirilmiş bulunmak, 2) Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı (YÖS) sonucunda o öğretim yılında Üniversitenin ilgili birimine merkezi yerleştirme sistemi ile yerleştirilmiş olmak, Kayıt için gerekli belgeler; Lise veya dengi okul diploması ÖSYM’ce yapılan yerleştirme sonuç belgesi | Önceki Öğrenmenin (formal, in-formal, non-formal) Tanınması Hakkında Kurallar | Iğdır Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu'nda daha önceki dönemlerde başka bir Üniversite'nin ya da Üniversitemizin farklı bir bölümünden mezun olan öğrencilerin aldığı dersler ile yeni kayıt olduğu programın dersleri AKTS uygunluğu ve içerik uygunluğu yönünden değerlendirilerek komisyon kararı ile ilgili derslerden muafiyet söz konusu olabilmektedir. | Yeterlilik Koşulları ve Kuralları |
YÖK’ ün ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından belirlenir. Yaşlı Bakımı bölümünde ön lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2,00 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekir. | Program Profili | Yaşlı Bakımı bölümünün temel hedefi; yaşlı bireyin fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım işlerini yerine getiren, bakım işlerine yaşlı, aile ve toplumun katılımını sağlayan, evde ya da kurumda sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yaparak, yaşlı bireye bakım veren mezunlar yetiştirmektir. Yaşlı Bakımı Bölümü, iç ve dış etkinliklerini ve görevlerini, çizdiği vizyon çerçevesinde bağlı olduğu dekanlık ve üst kuruluş olarak rektörlük üzerinden yürütür. Yaşlı Bakımı Bölümü, öğrencilerini yaşlı bakımının verildiği birçok alanda istihdam edilecek şekilde yetiştirir. Yaşlı Bakımı Bölümünün etkileştiği ve etkileşmesinin istendiği paydaşlar Sağlık Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı başta olmak üzere, Sosyal Hizmetler Müdürlüğü, kamu ve özel huzurevleri/bakımevleri/rehabilitasyon merkezleri, Üniversiteler, Sağlık Yüksek Okulları, Araştırma Kurumları, Mezunlar, birey ve aileler şeklinde özetlenebilir. Bölümümüz sahip olduğu eğitim ve araştırmacı öğretim üyesi kadrosu ile öğrencilerine en iyi şekilde eğitim vermeye çalışmaktadır. Öğrencilerimiz öğretim elemanlarımız sorumluğunda huzurevleri ve bakım evlerinde uygulama yaparak, yaşlı bakımı ile ilgili becerilerini geliştirmektedirler. Ayrıca uygulama yaptıkları sahalarda sosyal içerikli projeler geliştirerek bölüm ve toplum arasındaki iletişimi olumlu yönde geliştirmektedirler. Bölümde verilen dersler yaşlı bakımı ile ilgili bilgi ve mesleki beceri kazandıran alan dersleri ile tarih, Türkçe, İngilizce, Bilişim ve İletişim teknolojileri vb. derslerden oluşmaktadır. | Mezunların İstihdam Profilleri (örneklerle) |
Programdan mezun olanların istihdam alanları şöyle sıralanabilir: Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütüldüğü Sosyal Hizmetler Müdürlüklerine bağlı özel, vakıf ve devlet huzurevleri ve bakımevlerinde, Başbakanlık Aile Araştırma Kurumunda, Devlet Planlama Teşkilatı’nda, Aile Danışma Merkezlerinde, Belediye huzurevleri ve bakımevlerinde Geriatri Hastanelerinde ya da hastanelerin geriatri servis ve polikliniklerinde Sivil Toplum Kuruluşları ve özel kurumlarda yürütülen yaşlı bakımı hizmetlerinde Yaşlı bakımevlerinde, güçsüzler yurdunda, yaşlılar için gündüz merkezlerinde, Sağlık Müdürlüklerine bağlı birimlerdeki yaşlıya yönelik evde bakım uygulamaları hizmetlerinde, UNICEF, ILO ve gönüllü kuruluşlarda, Yaşlının evini düzenleme, korumalı meskenler gibi hizmet veren özel kuruluşlarda uzman gözetiminde çalışabilirler. | Üst Derece Programlarına Geçiş |
Ön lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı olan meslek yüksekokul mezunları aşağıda belirtilen lisans programlarında eğitimlerine devam edebilirler: Beslenme ve diyetetik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Hemşirelik ve Gerontoloji | Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme |
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 50 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. (DC) ve (DD) notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel not ortalamasının en az 2,00 olması gerekir. | Mezuniyet Koşulları |
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (120 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir. | Çalışma Şekli (Tam Zamanlı, e-öğrenme ) | Tam Zamanlı | Adres ve İletişim Bilgileri (Program Başkanı, AKTS/DS Koordinatörü) |
Sağlık Bakım Hizmetleri Bölüm Başkanı: Öğr. Gör. Esma Şahin IĞDIR ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ M.Y.O. Tel: 0476 2230010 | Bölüm Olanakları |
Yüksekokulumuz eğitim öğretim faaliyetlerini merkezi derslikler binasında yer alan sınıf ve uygulama laboratuarından gerçekleştirmektedir. Bölümümüzde eğitim-öğretim faaliyetleri 5 öğretim görevlisi ve 1 öğretim üyesi ile yürütülmektedir. Bölümümüzde dersler 56 kişilik kapasiteye sahip ve projeksiyon cihaz bulunan sınıflarda yürütülmekte olup; 1 uygulama laboratuarı kullanılmaktadır. Bölümümüz öğrencileri gün boyunca açık olan internet laboratuarından ücretsiz olarak faydalanabilmektedirler. Ayrıca merkezi derslikler binasında kafeterya bulunmaktadır. |
Program Çıktıları
|
|
1 | Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak yaşlı bakımı alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 2 | Yaşlı bakımı alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir | 3 | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 4 | Yaşlı Bakım alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer/sorumluluk alır. | 5 | Yaşlı Bakım alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 6 | Yaşlı Bakım alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | 7 | Yaşlı Bakım alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 8 | Yaşlı Bakım alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 9 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir. | 10 | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 11 | Yaşlı Bakım alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 12 | Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 13 | Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir. | 14 | Yaşlı Bakım alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 15 | Çocuk, engelli ve yaşlı gibi özel gereksinim grupları ile ilgili bakım işlevini görür. | 16 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanır. | 17 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | 18 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | 19 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak Yaşlı Bakım alanındaki bilgileri izlemek ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 20 | Yaşlı Bakım alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 21 | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 22 | Yaşlı Bakım alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır. | 23 | Yaşlı Bakım alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 24 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 25 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 26 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 27 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilir, takımlarda sorumluluk alabilir veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanır. |
TYYÇ - Program Çıktıları - Temel Alan İlişkisi
| TYYÇ | Program Çıktıları | Temel Alan |
| 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Müfredat
|
|
D : Ders U: Uygulama L: Laboratuvar
1
|
1820008004101
|
BULAŞICI VE ENFEKSİYON HASTALIKLARI
|
Zorunlu
|
2
|
0
|
0
|
3
|
2
|
1620008004100
|
FİZİKSEL VE SOSYAL REHABİLİTASYON
|
Zorunlu
|
3
|
0
|
0
|
4
|
3
|
1620008004101
|
GERİATRİK PSİKİYATRİ
|
Zorunlu
|
3
|
0
|
0
|
4
|
4
|
2000004000
|
SEÇMELİ DERS
|
Seçmeli
|
-
|
-
|
-
|
0
|
5
|
1820008004400
|
YAŞLI BAKIM İLKE VE UYGULAMALARI - IV
|
Zorunlu
|
1
|
4
|
0
|
6
|
6
|
1820008004100
|
YAŞLIDA ROMATOLOJİK HASTALIKLAR
|
Zorunlu
|
3
|
0
|
0
|
4
|
Toplam |
12
|
4
|
0
|
21
|
|
|
|
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|