Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
0701306115BİTKİ BESLEME VE GÜBRELEMESeçmeli362
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, bitki beslemenin temel süreçlerini ve ilişkilerini bilimsel platformda açıklamaktır. Bu kapsamda; besin elementlerinin (makro-mikro elementler )tanımı, sınıflandırılması, bitki yetiştirme ortamı olarak toprağın fiziksel- kimyasal özellikleri besin elementlerinin diffüzyonu, kütlesel akışı, ve toprakta tutulması, besin tamponlanması, toprak mineralleri ile ilişkili olarak katyon ve anyon değişimi, toprakların su potansiyeli ve redoks potansiyeli besin elementlerinin bitkilerce asimilasyonunu aktarmaktır. Gübre kullanım nedenlerini, organik ve kimyasal gübrelerin çeşitlerini, gübre kullanımını etkileyen faktörlerin belirlenmesi, uygulanacak gübre miktarlarının hesaplanması, kültür bitkilerinde uygun gübreleme yöntemlerinin belirlenmesi ve birim alandan daha fazla ürün alınması amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile ilgili teorik ve uygulamalı bilgiye sahip olmak.
2Bilgi üretme yöntemlerini kavramak.
3Yöntem ve teknikleri uygulama, ölçme değerlendirme bilgisine sahip olmak
4Veri toplama analiz etme ve verileri değerlendirme bilgisine sahip olmak.
5Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilimleri kullanarak alanı ile ilgili konuları bilimsel yöntem ve tekniklerle incelmek
6Uygulamalar için gerekli olan bilgi kaynakları ile teknolojik araçları seçme ve kullanma becerisi kazanmak.
7Sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri geliştirebilme becerilerine sahip olmak. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme becerisini kazanmak
8Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak planlayabilme, yürütebilme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme yeteneği kazanır.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bitki beslenmesinin; Bitki büyüme- gelişme , morfoloji, kimyasal bileşim, noksanlık toksisite, hastalıklara direnç- tolerans , bitkisel üretim, kantite ve kalite üzerindeki kompleks etkileri hakkında bilgi vermek. Dünyada bitkisel üretimi desteklemek için kullanılan gübrelerin tanımlanması, kullanım ve uygulama şekilleri hakkında bilgi vermek, bölgesel ve iklimsel farklılıklar göz önünde bulundurarak gübre önerisi yapabilmek.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Giriş
2Geçmişten Günümüze Bitki besleme. Bitki Besin elementleri. Tanımı, sınıflandırılması ve fonksiyonları Laboratuar prensipleri ve enstrumanlar
3Bitki yetiştirme ortamı olarak toprağın önemli fiziksel kimyasal özellikleri Çözelti hazırlama
4Bitki besin elelementi alımı, asimilasyonu bitkilerin iyon alımı ve elementlerin iyonik durumu Standart çözeltilerin hazırlanması, Toprakta elementel ekstraksiyon
5Bitki su ilişkileri. Bitki su ilişkilerinde temel prosesler Bitki su ilişkileri. Bitki su ilişkilerinde temel prosesler
6Bitki büyümesi ve bitkisel üretim, Fizyolojik kaynaklar Tekstür vepH analizi
7Gübreleme ve çevre. Kontrolsüz gübrelemeyle toprak , su ve hava kirliliği Katyon değişim kapasitei, toplam değişebilir katyonlar
8Ara Sınav
9Hidroponikler, topraksız kültivasyon ve gübreleme . Bitki beslemede su ve kum kültürünün önemi Toprak organik karbon ve toplam azot anlizi
10Gübre Kullanımının Nedenleri Gübrenin Tanımı ve Sınıflandırılması
11Organik Gübreler Gübre ihtiyacını belirleme yöntemleri
12Azotlu Gübreler, Fosforlu Gübreler, Potasyumlu Gübreler
13Diğer Gübreler, Mikro Besin İçerikli Gübreler
14Kompoze Gübreler, Gübre Uygulama Yöntemleri Kompoze gübrelerin hazırlanması
15Gübrelerin Yavaş Yarayışlı Hale Getirilmesi, Gübre Kullanımını Etkileyen Faktörler Tarla bitkileri ile kültür bitkilerinin gübrelenmesi, Meyve ağaçlarının gübrelenmesi,
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
•Prof. Dr. Yıldırım SEZEN 1995. Gübreler ve Gübreleme (İkinci Baskı) Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No: 679, Ziraat Fakültesi Yayınları No:303. Ders Kitabı Serisi No: 55. Erzurum •Kacar B., Katkat A. V.Gübreler ve Gübreleme Tekniği. Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayın no:144 Vipaş Yayın no:20, 1999.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Laboratuvar111
Bireysel Çalışma111
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma111
Ev Ödevi111
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)6
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ1 5     
ÖÇ2 1 4 4 
ÖÇ3  2    
ÖÇ4       
ÖÇ5   2 3 
ÖÇ6 3 2   
ÖÇ7    3  
ÖÇ8  4 1  
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr