Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 170201008130 | SOSYOLOJİ TEORİLERİ | Seçmeli | 4 | 8 | 2 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Öğrencilere sosyolojik teorinin ortaya çıkışını ve kaynaklarını kavratmak. Öğrencilere toplumsal değişme ile toeori arasındaki ilişkiyi kavratmak. Comte, Spencer, Durkheim, Marks ve Simmel gibi sosyoloji biliminin ortaya çıkmasında ve gelişmesinde etkili olan bu öncü isimlerin sosyolojiye katkılarını ortaya koymak. Weber, Tönnies, Pareto, Mead gibi sosyal düşünürlerin görüşlerinin sosyolojik açıdan irdelenmesi ve öğrencilerin bu görüşlerin ortaya çıktığı dönemi özellikleriyle kavrayarak sosyolojik düşüncenin ayrıntılarına vakıf olmalarının sağlanması. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Öğr. Gör. Alaaddin Yanardağ |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Sosyolojik teori ve toplum arasındaki ilişkinin kavranılması | 2 | İlk dönem sosyologların sosyolojiye katkılarının bilinmesi | 3 | Öğrencilerin teori - toplum ilişkisini anlamaları | 4 | Yeni sosyal teorinin geliştirilebileceği yönünde bilinçlenmek |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Genel olarak 'sosyolojik Teori' kavramı, sosyolojinin bir ilim olarak ortaya çıkmasında etkili olan ilk dönem sosyologlar (Comte, Spencer, Durkheim, Marks ve Simmel gibi) ayrıntılı bir şekilde ele alınacaktır. Weber, Pareto, Tönnies, Mead ve W. Ogburn gibi önde gelen sosyal düşünürlerin esinlendikleri düşünürler ve sosyal ortam, geliştirdikleri sosyolojik yaklaşımlar ve sosyolojiye olan katkılarının ele alınması. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Klasik sosyoloji teorilerinin merkezi problemi | | | 2 | A. Comte ve Sosyolojik Teorinin Oluşumu | | | 3 | H. Sepencer’in Sosyolojisi | | | 4 | E. Durkheim’in Sosyolojisinin Kaynakları ve Bağlamı | | | 5 | K. Marx’ın Sosyolojisi | | | 6 | K. Marx’ın Sosyolojisi ve Görüşlerine Yönelik Yapılan Eleştiriler | | | 7 | G. Simmel’in Sosyolojisi | | | 8 | Max Weber’in Sosyolojisi (sosyolojinin konusu, yöntemi, ideal tip, otorite türleri, kapitalim ve Protestanlık ahlak,rasyonelleşme, bürokrasi) | | | 9 | Weber’in sosyolojisi ile Marx'ın sosyolojisinin karşılaştırılması | | | 10 | Wilfredo Pareto’nun Sosyolojisi | | | 11 | Wilfredo Pareto’nun Sosyolojiye katkıları ve görüşlerinin değerlendirilmesi | | | 12 | F. Tönnies’in Görüşlerinin diğer sosyal bilimcilerin görüşleriyle karşılaştırılması | | | 13 | W. Ogburn’un kültürel gecikmek ve değişme konusundaki görüşlerinin değerlendirilmesi | | | 14 | George Herbert Mead’ın teorik mirası | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Kızılçelik, Sezgin, Sosyoloji Teorileri , mimoza yay.
Turner, Jonathan H v.d. (2010) Sosyolojik Teorinin Oluşumu, Sentez Yay.
Swingewood, Alan, (1998) Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi, Bilim ve Sanat Yay.
Aron, Raymond. (1989) Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, (çev. Korkmaz Alemdar) Ankara: Bilgi Yayınevi. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | | Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Derse Katılım | 2 | 4 | 8 |
Tartışma | 2 | 4 | 8 |
Takım/Grup Çalışması | 2 | 4 | 8 |
Gözlem | 2 | 4 | 8 |
Alan Çalışması | 1 | 6 | 6 |
Makale Kritik Etme | 2 | 4 | 8 |
Bireysel Çalışma | 2 | 4 | 8 |
Okuma | 2 | 4 | 8 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|