|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 130300105106 | TÜRK DENİZCİLİK TARİHİ - I | Seçmeli | 3 | 5 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Üç tarafı denizlerle çevrili ülkemizde bir denizcilik bilincinin oluşumunun sağlanması, Osmanlı Devleti'nin büyük bir imparatorluk haline gelişte denizciliğin ve deniz politikalarının önemi, bu gibi tarihi gelişmeler dikkate alınarak günümüz hadiselerinin anlaşılması ve sorunlarının çözümünde yeni fikirlerin ortaya çıkmasının temini temel hedeftir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin ana ilkelerine bağlı, Türk Milli Eğitim sisteminin temel amaçlarına uygun, alanında bilgili ve deneyimli bireyler olarak yetişecektir. | 2 | Bilimsel araştırmalar yaparken açık fikirli olma, farklı görüşlere açık olma, kuşkucu olma, yeterli kanıt olmadığında kararı erteleyebilme gibi davranışları kazanacak, çalışmalarını sabırlı ve özenli olarak yürütebileceklerdir. | 3 | Modern tarih araştırma ve yazma yöntemlerini bilimsel etik kurallarına bağlı kalarak uygulayacaklardır. | 4 | Tarih bilimine yardımcı diğer disiplinleri de öğrenerek, araştırma ve çalışmalarında yardımcı olacak olan bilim dallarından müspet yönde yararlanabileceklerdir | 5 | Arşiv, kütüphane ve dokümantasyon bilgisine sahip olacaklardır. Ayrıca bu kaynakların orijinalliğine uygun bir biçimde değerlendirilerek akademik camianın bilgisine ve hizmetine sunacaklardır. | 6 | Klasik dönemde Türk Denizciliğinin gelişme safhaları. | 7 | Uluslararası rekabette Türk denizciliği. | 8 | 19. yüzyıl sonrası Türk denizciliğinde reformlar ve sistemin işleyişi. |
| Öğrenim Türü | İkinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Türklerin Anadolu'ya gelişinden itibaren başlayan Türk denizciliğini ve gelişme çağlarının bilimsel ölçütlere uygun olarak öğrenciye aktarmak. Selçuklu, Anadolu Beylikleri, Osmanlı ve son olarak Cumhuriyetin ilk yıllarına kadar Türklerin denizcilik alanındaki gelişmeleri, konunun zaman zaman kazandığı uluslararası mahiyet ve söz konusu süreçte denizcilik tarihindeki ön plana çıkmış mühim şahsiyetlerin öğrenilmesi. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Türklerin denizciliğe verdiği önem. | okuma, anlatım, tartışma | | 2 | Bizans, Büyük Selçuklu ve Anadolu Beylikleri dönemindeTürk denizciliği. | okuma, anlatım, tartışma | | 3 | Çaka Bey, Bizans ve Türk Denizciliği. | okuma, anlatım, tartışma | | 4 | Büyük Selçuklu ve Anadolu Beylikleri döneminde Devrinde Türk denizciliği, Aydınoğlu Umur Bey ve denizcilik faaliyetleri ve bu süreçte kurulan tersaneler. | okuma, anlatım, tartışma | | 5 | Osmanlı Devletinin Kuruluş aşamasında denizcilik faaliyetleri; klasik dönemde idari teşkilat, gemi inşa faaliyetleri ve yeni kurulan tersaneler. | okuma, anlatım, tartışma | | 6 | Osmanlı'nın Venedik ve Cenevizle mücadelesi ve denizcilik sahasındaki teknolojik gelişmeler; Fatih Sultan Mehmed ve deniz politikaları. | okuma, anlatım, tartışma | | 7 | Kanuni Sultan Süleyman saltanatında Osmanlı denizciliği. Barbaros Hayrettin Paşa ve Osmanlı deniz eyaleti teşkilatı. | okuma, anlatım, tartışma | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Klasik dönem Türk denizcilik merkez ve taşra teşkilatı. | okuma, anlatım, tartışma | | 10 | Klasik dönem Türk deniz tarihi eserleri ve tarihçileri. | okuma, anlatım, tartışma | | 11 | Duraklama döneminde Türk denizciliği ve yapılan ıslahatlar. | okuma, anlatım, tartışma | | 12 | 19. yüzyıl başlarında Osmanlı donanma teşkilatı; personel yapısı ve gemi türleri. | okuma, anlatım, tartışma | | 13 | Modern Türk denizciliğinin kurucusu Sultan III. Selim'in ıslahatlarında donanma. | okuma, anlatım, tartışma | | 14 | 1827 Navarin deniz savaşı ve Türk donanması. Osmanlıya buharlı gemi teknolojisinin girişi. | okuma, anlatım, tartışma | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Ali İhsan Gencer, Bahriye'de Yapılan Islahat Hareketleri ve Bahriye Nezareti'nin Kuruluş(1789 -1867) , Ankara 2001(2. baskı).
İdris Bostan, Beylikten İmparatorluğa Osmanlı Denizciliği, İstanbul 2005.
Ali Fuat Örenç, Yakındönem Tarihimizde Rodos ve Oniki Ada, İstanbul 2006 .
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 13 | 2 | 26 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 9 | 9 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Okuma | 7 | 2 | 14 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ7 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ8 | | | | | | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|