|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 0701302102 | BİYOKİMYA | Zorunlu | 1 | 2 | 5 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Temel biyokimya ile ilgili genel bilgilerin sunulması, canlılarda gerçekleşen reaksiyonların biyokimyasal temelleri, besin maddelerinin hücresel düzeyde biyosentez ve yıkımı, organizmanın fizyolojik fonksiyonlarının moleküler temeli ve kontrolü hakkında bilgi sahibi olunması
| Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Biyokimya ilgili temel ve genel konulara hakim olma | 2 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı bir alanda biyokimya ile ilgili derinlemesine bilgi sahibi olma | 3 | Canlı sistemlerde moleküler düzeyde yapıları kavrama ve hücrede gerçekleşen biyokimyasal reaksiyonları öğrenme | 4 | Mesleki alanda uzmanlaşacağı konuda araştırma yapma, sorunun çözümüne yönelik proje üretme ve yürütme becerisi ve birikimini kazanma | 5 | Mesleğin ulusal ve uluslararası konumunu kavrayarak uzmanlık alanında rekabet etme ve disiplinler arası ortak çalışmalar yapma |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Biyokimyanın tanımı, ilgi alanları ve diğer disiplinlerle olan ilişkisi.
Hücre ve komponentleri.
Hücre ve unsurlarında gerçekleşen biyokimyasal reaksiyonlara genel bakış.
Nükleik asitler.
Biyolojik materyallerin kimyası: su ve suyun dissosiasyonu.
pH, asit-baz kavramı ve tampon sistemler.
Proteinler: sınıflandırılmaları, özellikleri ve vücutta değerlendirilmeleri.
Amino asitlerin kimyasal, beslenme ve metabolik açıdan sınıflandırılmaları, sentez ve yıkımları, transaminasyon, deaminasyon ve dekarboksilasyon olayları.
Enzimlerin tanımı, kimyası, biyokimyasal olaylarda önemi, sınıflandırmaları ve çalışma prensipleri.
Karbohidratların genel yapıları, sınıflandırılmaları, ilgili metabolik yollar ve siklüsler, sentez reaksiyonları ve yıkımları
Lipidlerin sınıflandırmaları ilgili metabolik yollar, sentez reaksiyonları ve yıkımları
Yağ asitlerinin genel özellikleri, canlı sistemler için önemi, sınıflandırılmaları, sentez reaksiyonları ve yıkımları.
Biyoenerjetik: glikolitik pathway, TCA döngüsü ve ATP formasyonu.
Vitaminlerin sınıflandırılması, koenzim olarak işlevi, metabolik açıdan önemi, ihtiyaç düzeyleri, diyetsel kaynakları, absorpsiyonları ve eksiklik semptomları.
Minerallerin önemi, sınıflandırılmaları, biyokimyasal olaylardaki rolleri, , ihtiyaç düzeyleri, diyetsel kaynakları, absorpsiyonları ve eksiklik semptomları.
| Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Biyokimyanın tanımı, ilgi alanları ve diğer disiplinlerle olan ilişkisi.
| | | 2 | Hücre ve komponentleri.
| | | 3 | Hücre ve unsurlarında gerçekleşen biyokimyasal reaksiyonlara genel bakış.
| | | 4 | Nükleik asitler
| | | 5 | Biyolojik materyallerin kimyası: su ve suyun dissosiasyonu.
| | | 6 | pH, asit-baz kavramı ve tampon sistemler.
| | | 7 | Proteinler: sınıflandırılmaları, özellikleri ve vücutta değerlendirilmeleri.
| | | 8 | Amino asitlerin kimyasal, beslenme ve metabolik açıdan sınıflandırılmaları, sentez ve yıkımları, transaminasyon, deaminasyon ve dekarboksilasyon olayları.
| | | 9 | Enzimlerin tanımı, kimyası, biyokimyasal olaylarda önemi, sınıflandırmaları ve çalışma prensipleri.
| | | 10 | Karbohidratların genel yapıları, sınıflandırılmaları, ilgili metabolik yollar ve siklüsler, sentez reaksiyonları ve yıkımları
| | | 11 | Lipidlerin sınıflandırmaları ilgili metabolik yollar, sentez reaksiyonları ve yıkımları
| | | 12 | Yağ asitlerinin genel özellikleri, canlı sistemler için önemi, sınıflandırılmaları, sentez reaksiyonları ve yıkımları.
| | | 13 | Biyoenerjetik: glikolitik pathway, TCA döngüsü ve ATP formasyonu.
| | | 14 | Vitaminlerin sınıflandırılması, koenzim olarak işlevi, metabolik açıdan önemi, ihtiyaç düzeyleri, diyetsel kaynakları, absorpsiyonları ve eksiklik semptomları.
| | | 15 | Minerallerin önemi, sınıflandırılmaları, biyokimyasal olaylardaki rolleri, , ihtiyaç düzeyleri, diyetsel kaynakları, absorpsiyonları ve eksiklik semptomları. | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Biyokimya, 1998. Öğün, S., İ.Y. Yurtman, L. Coşkuntuna, S. Soycan. Trakya Üniversitesi, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Yayın No: 198, Ders Kitabı No: 22, 233 s. Tekirdağ.
Principles of Biochemistry, 1994. Lehninger, A., D.L. Nelson ve M.M. Cox. Worth Publishers, 1130 p, 33 Irving Place, New York NY 10003, USA.
Biyokimya, 2006. Keha, E.E. ve Ö.İ. Küfrevioğlu. Şafak Yayınevi, 636 s, Erzurum.
Biyokimya, 2003. Üstdal, M., L. Karaca, Y. Türmöz, H. Testereci, S. Kuş, H. Paşaoğlu. Medipres Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti, 673 s, Malatya.
Molecular Biology of The Cell, 3rd ed.1994. Alberts, B., D. Bray, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, J.D., Watson. Garland Publishing, A member of the Taylor & Francis Group, 19 Union Square West, New York NY 10003, 1382 p, USA.
Harper’ın Biyokimyası, 1993. Murray, R.K., P.A. Mayes, D.K. Granner, V.W. Rodwell. Barış Kitabevi, 913 s, İstanbul.
Beslenme, 1996. Baysal, A., Hatipoğlu Yayınevi, 494 s, Ankara.
Hayvan Besleme, 2000. Aksoy, A., M. Macit, M. Karaoğlu. Atatürk Üniv. Ziraat Fakültesi Ders Kitapları Yay. No:220, 588 s, Erzurum.
Hacettepe Biyokimya Ders Notları, 1989. Metay Yayınları, 294 s, Ankara.
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Bireysel Çalışma | 14 | 8 | 112 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Ev Ödevi | 1 | 10 | 10 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 2 | | | | 3 | | | | ÖÇ2 | | | 3 | | | 3 | | 2 | ÖÇ3 | | 3 | | | | | 3 | | ÖÇ4 | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|