Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 170201002102 | MANTIK | Zorunlu | 1 | 2 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Bu ders temel mantık konularını öğretmeyi ve onları İslami disiplinlerde kullanmayı amaçlar. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Öğr. Gör. Ahmet Kavlak |
Öğrenme Çıktıları |
1 | İslam dünyasındaki geleneksel mantık kaynaklarındaki bilgilere ulaşma becerisi ve araştırma teknikleri kazanılır. | 2 | Mantık tarihinden kısaca haberdar olur. | 3 | Tanım teorisi kavranır ve öğrenci onu uygulayarak yeni tanımlar üretebilir. | 4 | Önermeler arası ilişkiler kavranır. | 5 | Basit dini argümanların sembolleştirilmesi ve onların denetlenmesi öğrenilir. | 6 | Öğrenci mantığın Hukuk, Kelam ve Felsefede kullanım yöntemlerinden haberdar olur. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Orta Çağ İslam Dünyası’nda tartısılan kavram, kavramlar arası iliskiler, önerme, önermeler arası iliskiler, kıyas ve kıyasa dayalı geçerli akıl yürütme yöntemleri incelenir. Geleneksel ve modern İslami disiplinlerdeki akıl yürütme biçimleri elestirel açıdan incelenir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Mantığın tanımı, konusu ve amacı | | | 2 | Kısaca mantık tarihi | | | 3 | Mantık ve sözcük türleri | | | 4 | Beş tümel | | | 5 | Tanım Teorisi | | | 6 | Önermeler arası ilişkiler | | | 7 | Formel kıyas teorisi | | | 8 | İnformel kıyas teorisi | | | 9 | Tümevarım ve analoji | | | 10 | Sembolik mantıkta doğruluk tablosu yöntemi | | | 11 | Dini argümanların Sembolleştirilmesi ve denetlenmesi | | | 12 | Mantık-felsefe ilişkisi | | | 13 | Mantık-Kelam ilişkisi | | | 14 | Mantık-İslam Hukuku ilişkisi | | | 15 | Genel Değerlendirme | | | 16 | | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Necati Öner, Klasik Mantık, Ankara 1996.
Doğan Özlem, Mantık, İstanbul 1999.
Ebheri, Îsâgûcî (Arapça klasik metin).
Süleyman Uludağ, “İbn Teymiye’de Mantık Meselesi” İslami Araştırmalar Dergisi, Sayı: 4, 1987.
Hadi Adanalı, “Felsefeye Bürünen Kelam”, İslâmiyât, sayı 4, 2003.
Wael B. Hallaq, “Mantık, Formel Kanıtlar ve Kanıtların Sünnî Fıkıh İlminde Formel Hale getirilmesi”, M.Ü İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı 16-17, 1998-1999. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Derse Katılım | 12 | 2 | 24 |
Seminer | 1 | 6 | 6 |
Bireysel Çalışma | 8 | 8 | 64 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | ÖÇ4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ5 | | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|