|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 130300104401 | İSLÂM TARİHİ - IV | Zorunlu | 2 | 4 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Ababsiler Dönemi ve İslam Coğrafyası. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Prof. Dr. Ali İPEK | Öğrenme Çıktıları | 1 | Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin ana ilkelerine bağlı, Türk Milli Eğitim sisteminin temel amaçlarına uygun, alanında bilgili ve deneyimli bireyler olarak yetişecektir. | 2 | Bilimsel araştırmalar yaparken açık fikirli olma, farklı görüşlere açık olma, kuşkucu olma, yeterli kanıt olmadığında kararı erteleyebilme gibi davranışları kazanacak, çalışmalarını sabırlı ve özenli olarak yürütebileceklerdir. | 3 | Modern tarih araştırma ve yazma yöntemlerini bilimsel etik kurallarına bağlı kalarak uygulayacaklardır. | 4 | Tarih bilimine yardımcı diğer disiplinleri de öğrenerek, araştırma ve çalışmalarında yardımcı olacak olan bilim dallarından müspet yönde yararlanabileceklerdir | 5 | Arşiv, kütüphane ve dokümantasyon bilgisine sahip olacaklardır. Ayrıca bu kaynakların orijinalliğine uygun bir biçimde değerlendirilerek akademik camianın bilgisine ve hizmetine sunacaklardır. | 6 | Kuruluşundan yıkılışına kadar Abbasi devletinin siyasî tarihini özetleyebilme. | 7 | Abbasi Devleti zamanında Bağdat’ın tarihi önemini belirtebilme. | 8 | Abbasi Devri zamanında Türk-İslam tarihinin dünya tarihine etkilerini analiz edebilme. |
| Öğrenim Türü | İkinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Abbasiler dönemi Türk-Arap ilişkileri, Talas Savaşı ve önemi, Türkler’in İslamiyet’i kabulü, Abbasiler döneminde İslamlaşma; İslamlaşmayı kolaylaştıran faktörler, Türkler’in İslam devleti hizmetine girmeleri; Ebu Müslim Horasaniyle başlayan Abbasi iktidarında Türk komutanların mücadeleleri; Tevaifü’l Mülükler, Bağdat Halifeliğinin Türk- İslam Devletleriyle münasebetleri. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Abdullah b. Muhammed es Seffah ve Abbasi Halifeliğinin Kuruluşu | okuma, anlatım, tartışma | | 2 | Halife Mansur Dönemi ve İslam’ın yeni merkezi Bağdat | okuma, anlatım, tartışma | | 3 | Ebu Müslim Horasani’nin Abbasi ihtilalindeki rolü | okuma, anlatım, tartışma | | 4 | Mehdi ve Hadi Dönemleri | okuma, anlatım, tartışma | | 5 | Harun Reşid Devrinde Abbasiler | okuma, anlatım, tartışma | | 6 | Emin, Me’mun, Mu’tasım ve Vasık dönemleri | okuma, anlatım, tartışma | | 7 | Mu’tezile ve Mihne Dönemi | okuma, anlatım, tartışma | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | İkinci Dönem Abbasi halifeleri zamanında İslam Dünyası | okuma, anlatım, tartışma | | 10 | Abbasi Halifeliğinin Zayıflaması veTevaifü’l-Mülükler | okuma, anlatım, tartışma | | 11 | Abbasiler Zamanında Türkler ve Samarra Şehri’nin Önemi | okuma, anlatım, tartışma | | 12 | Selçuklu Abbasi Münasebetleri | okuma, anlatım, tartışma | | 13 | Abbasiler Dönemi Önemli İsyanları | okuma, anlatım, tartışma | | 14 | Moğol İstilası ve Bağdat Halifeliğinin Sonu | okuma, anlatım, tartışma | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Bartold, W. (çev. Fuat Koprülü), (1939) İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara. 2. Hitti, Philip H. (çev. Salih Tuğ),(1986) Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi (IV Cilt), İstanbul, Boğaziçi Yayınları. 3. Üçok, Bahriye (1968), İslam Tarihi: Emeviler ve Abbasiler Ankara. 4. Lewis, Bernard (çev. H.D.Yıldız) (1969), Tarihte Araplar, İstanbul. 5. Zeydan, Corci (çev. Z. Meganiz) (1328/19..), İslam Medeniyeti Tarihi (IV Cilt), İstanbul (Osmanlıca) 6. Wellhausen, J. (çev. Fikret Işıltan) (1963) Arap Devleti ve Sukutu, Ankara. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 13 | 2 | 26 | Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 9 | 9 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Okuma | 8 | 4 | 32 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | 5 | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | 5 | | | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | 4 | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | 5 | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | 5 | | | | ÖÇ7 | | | | | | | | | | 5 | | | ÖÇ8 | | | | | | | | | | | 5 | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|