|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 130300103301 | İSLAM TARİHİ - III | Zorunlu | 2 | 3 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Emeviler Dönemi İslam Coğrafyası ve Türk-Arap Münasebetleri. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Prof. Dr. Ali İPEK | Öğrenme Çıktıları | 1 | Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin ana ilkelerine bağlı, Türk Milli Eğitim sisteminin temel amaçlarına uygun, alanında bilgili ve deneyimli bireyler olarak yetişecektir. | 2 | Bilimsel araştırmalar yaparken açık fikirli olma, farklı görüşlere açık olma, kuşkucu olma, yeterli kanıt olmadığında kararı erteleyebilme gibi davranışları kazanacak, çalışmalarını sabırlı ve özenli olarak yürütebileceklerdir. | 3 | Modern tarih araştırma ve yazma yöntemlerini bilimsel etik kurallarına bağlı kalarak uygulayacaklardır. | 4 | Tarih bilimine yardımcı diğer disiplinleri de öğrenerek, araştırma ve çalışmalarında yardımcı olacak olan bilim dallarından müspet yönde yararlanabileceklerdir. | 5 | Arşiv, kütüphane ve dokümantasyon bilgisine sahip olacaklardır. Ayrıca bu kaynakların orijinalliğine uygun bir biçimde değerlendirilerek akademik camianın bilgisine ve hizmetine sunacaklardır. | 6 | Emevî hanedanının sonuna dek İslâm devletinin siyasî tarihini özetleyebilme. | 7 | İslâm fetihlerini ve İslâm Devletinin yayılmasının dinamiklerini belirtebilme. | 8 | Mevali Politikasının İslâmiyet’in yayılışına etkilerini analiz edebilme. |
| Öğrenim Türü | İkinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Türklerle Müslüman Araplar arasındaki ilk ilişkiler, Hilafetin saltanata dönüşmesi, Emeviler döneminde Türk yurtlarına yapılan fetih hareketleri ve Kuteybe b. Müslim’in bu fetihlerdeki yeri ve önemi Emeviler devrinde Ehli beytle olan mücadeleler ve Emevi iktidarının sonu. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Emevî hanedanının (661-750) kuruluşu ve Muaviye dönemi. | okuma, anlatım, tartışma | | 2 | Muaviye ve Yezid Dönemleri Ehl-i Beyt’le Münasebetler | okuma, anlatım, tartışma | | 3 | Emeviler’de yeni dönem: Mervan b. Hakem | okuma, anlatım, tartışma | | 4 | Abdülmelik b. Mervan, I. Velid ve Süleyman b. Abdülmelik (715-717) dönemleri. | okuma, anlatım, tartışma | | 5 | İlk Türk-Arap Münasebetleri . | okuma, anlatım, tartışma | | 6 | Kuteybe b. Müslim ve Türkistan’ın fethi. | okuma, anlatım, tartışma | | 7 | Ömer b. Abdülaziz (717-720) Devri olayları | okuma, anlatım, tartışma | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Yezid b. Abdülmelik (720-724), Hişam b. Abdülmelik (724-743) dönemleri. | okuma, anlatım, tartışma | | 10 | II. Velid b. Yezid (743-744), III. Yezid b. Velid (744) dönemleri | okuma, anlatım, tartışma | | 11 | Arap Milliyetçiliği ve Emeviler’in Mevali Politikası | okuma, anlatım, tartışma | | 12 | Emeviler’in Ehl-i Beyt’le Münasebetleri | okuma, anlatım, tartışma | | 13 | Emevilerin Türgiş ve Hazarlarla Münasebetleri | okuma, anlatım, tartışma | | 14 | II. Mervan b. Muhammed (744-750) ve Emevi Hanedanlığının Sonu | okuma, anlatım, tartışma | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Bartold, W. (çev. Fuat Koprülü), (1939) İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara. 2. Hitti, Philip H. (çev. Salih Tuğ),(1986) Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi (IV Cilt), İstanbul, Boğaziçi Yayınları. 3. Üçok, Bahriye (1968), İslam Tarihi: Emeviler ve Abbasiler Ankara. 4. Lewis, Bernard (çev. H.D.Yıldız) (1969), Tarihte Araplar, İstanbul. 5. Zeydan, Corci (çev. Z. Meganiz) (1328/19..), İslam Medeniyeti Tarihi (IV Cilt), İstanbul (Osmanlıca) 6. Wellhausen, J. (çev. Fikret Işıltan) (1963) Arap Devleti ve Sukutu, Ankara. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 13 | 2 | 26 | Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 9 | 9 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Okuma | 8 | 4 | 32 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | 4 | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | 5 | | | 5 | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | 5 | | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | 5 | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | 5 | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | 5 | | 5 | | ÖÇ7 | | | | 5 | | | | 5 | | | | | ÖÇ8 | 5 | | | | | | 5 | | | | | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|