|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 130300102205 | İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ - II | Zorunlu | 1 | 2 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Büyük Selçuklu Devleti’nin tarih sahnesine çıkışı, İslâmiyet’i kabulü ve yıkılışına kadar geçen süreçte diğer devletlerle, bilhassa Bağdat halifeliği ile münasebetleri. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Gonca SUTAY | Öğrenme Çıktıları | 1 | Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin ana ilkelerine bağlı, Türk Milli Eğitim sisteminin temel amaçlarına uygun, alanında bilgili ve deneyimli bireyler olarak yetişecektir. | 2 | Bilimsel araştırmalar yaparken açık fikirli olma, farklı görüşlere açık olma, kuşkucu olma, yeterli kanıt olmadığında kararı erteleyebilme gibi davranışları kazanacak, çalışmalarını sabırlı ve özenli olarak yürütebileceklerdir. | 3 | Modern tarih araştırma ve yazma yöntemlerini bilimsel etik kurallarına bağlı kalarak uygulayacaklardır. | 4 | Tarih bilimine yardımcı diğer disiplinleri de öğrenerek, araştırma ve çalışmalarında yardımcı olacak olan bilim dallarından müspet yönde yararlanabileceklerdir | 5 | Arşiv, kütüphane ve dokümantasyon bilgisine sahip olacaklardır. Ayrıca bu kaynakların orijinalliğine uygun bir biçimde değerlendirilerek akademik camianın bilgisine ve hizmetine sunacaklardır. | 6 | Kuruluşundan yıkılışına kadar Büyük Selçuklu devletinin siyasî tarihini özetleyebilme. | 7 | Büyük Selçuklu devletinin diğer İslam Devletleriyle ve Bizansla münasebetlerini kavrayabilme | 8 | Büyük Selçuklu devletinin dünya tarihine etkilerini analiz edebilme. |
| Öğrenim Türü | İkinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Selçukluların tarih sahnesine çıkışları Selçuk b. Dukak’ın Cend bölgesine gelişi burada İslamiyet’in Selçuklular arasında yayılması, Tuğrul-Çağrı- Alparslan ve Melikşah Dönemleri Selçukluların siyasi faaliyetleri, Selçukluların zayıflaması ve yıkılışı, Irak, Kirman, Suriye Selçukluları. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Selçukluların menşei, tarih sahnesine çıkışları ve devletin kuruluşu | okuma, anlatım, tartışma | | 2 | Tuğrul ve Çağrı Bey zamanı ve Gaznelilerle hâkimiyet mücadelesi | okuma, anlatım, tartışma | | 3 | Alparslan devri siyasi olaylar | okuma, anlatım, tartışma | | 4 | Malazgirt Savaşı ve önemi | okuma, anlatım, tartışma | | 5 | Melikşah dönemi siyasi olayları | okuma, anlatım, tartışma | | 6 | Berkyaruk, Muhammed Tapar ve Sancar Dönemleri | okuma, anlatım, tartışma | | 7 | Büyük Selçuklu Devletinin zayıflaması ve yıkılışı | okuma, anlatım, tartışma | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Büyük Selçuklu Bağdat Halifeliği arasındaki dini-siyasi münasebetler | okuma, anlatım, tartışma | | 10 | Büyük Selçuklu Bağdat Halifeliği arasındaki evlilik yoluyla kurulan münasebetler | okuma, anlatım, tartışma | | 11 | Büyük Selçuklu devrinin önemli devlet adamları: Vezir Kündüri, Nizamülmülk, Sadü’d-Devle Gevherayin ve Aksungur | okuma, anlatım, tartışma | | 12 | Hasan Sabbah ve Selçuklular Devrinde Batınilik faaliyetleri | okuma, anlatım, tartışma | | 13 | Büyük Selçuklu Devletinin Dini Eğilimleri ve Mezheplerle Münasebetleri | okuma, anlatım, tartışma | | 14 | Irak, Kirman, Suriye Selçukluları | okuma, anlatım, tartışma | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Burslan, Kıvameddin, (1999) Irak ve Horasan Selçukluları Tarihi, Ankara. 2. Turan, Osman,(2012) Selçuklular Tarihi ve Türk İslam Medeniyeti, İstanbul, 3. Özaydın, Abdulkerim (1990), Selçuklular Tarihi, Ankara. 4. Merçil, Erdoğan, (1989), Kirman Selçukluları, Ankara. 5. F. Sümer- A. Sevim, (1988), İslam Kaynaklarına Göre Malazgirt Savaşı, Ankara. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 13 | 2 | 26 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 9 | 9 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Okuma | 7 | 2 | 14 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | | | ÖÇ2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | | 5 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | | 4 | 4 | | | ÖÇ5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | | 5 | | ÖÇ6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | | | ÖÇ7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|